Lærer til lærer

Kan hunde strikke? Katte?

Når eleverne "skal arbejde med et alsidigt udvalg af hårde og bløde materialer, primært i tekstil, træ og metal og lære selvstændigt at udvælge, forarbejde og kombinere materialer til produkter med et æstetisk udtryk", så kommer jeg som gammel sløjdlærer til kort når vi snakker om tekstil. Hvordan lærer man en gammel hund nye tricks? Og kan hunde overhovedet strikke?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På skolen hvor jeg arbejder, har tilblivelsen af faget Håndværk & Design skabt ny dialog mellem håndarbejds- og sløjdlærerne. Frustrationen som nævnt herover er på alles læber. Faget Håndværk & Design minder om noget vi gamle håndarbejds- og sløjdlærere kender, men store dele er helt nye, da der f.eks. i faget efterlyses kompetencer fra "søsterfaget". Strukturen på min skole tillader en tolærerordningen. Dvs. at der i øjeblikket befinder sig både en håndarbejds- og en sløjdlærer til en undervisning i Håndværk & Design. Med denne konstellation føler vi lærere at kunne løfte faget, og det går faktisk derudaf. Men denne luksus fortsætter ikke lyder det fra ledelsen. Snarest vil vi altså stå alene med faget. Når den dag kommer forsvinder 50% af kompetencerne nødvendige for at løfte faget. Du kender måske følelsen?

På kurset "Håndværk & Design - et nyt fag" udbudt af DLF, afviklet på Odense Fagskole, blev vi i en workshop indviet i en designproces hvor vi sløjdlærere begyndte at svede - vi blev nemlig nødt til at strikke. Workshoppen handlede ikke om teknikker og færdigheder inden for den ædle kunst at strikke, men materialet udleveret til at løse designopgaven bestod af et sortiment af tråde. Derfor fik vi kyndig hjælp fra vores medbragte håndarbejdslærer Tine. Hun kan det dér, og hun fik sig en underholdende oplevelse med sløjddrengene.

I workshoppen blev jeg bekræftet i, at jeg i den grad mangler kompetencer for alene at kunne løfte hele dette nye fag - og det gør jeg også nu efter workshoppen er afsluttet. Hvordan kan jeg tilegne disse kompetencer? De nyuddannede lærere på seminariet lærer noget andet end jeg gjorde dengang. Er jeg med mine evner overhovedet den ideelle løsning til at løfte opgaven i Håndværk & Design? Skulle jeg måske efteruddannes og lære at strikke?

Foto af Tine Bluff - "Udfordrede Sløjddrenge" med Jakob Frost og Kristoffer Theil

Powered by Labrador CMS