Debat

Kæmp mod dæmonisering

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 8 i Bagsmækken »Gode historier søges!« bringer skoleleder Lise Egholm på Rådmandsgades Skole i København noget meget væsentligt på banen, netop den »gode historie« om lærerprofessionen.

Det er ganske vildledende, at medierne og diverse politikere langer kraftigt ud efter lærere og sætter dem i meget dårligt lys. Derefter undrer man sig over, hvorfor der ikke er flere, der søger ind på læreruddannelsen. Hvis man konstant skal udstilles i medierne som en gruppe, der ikke evner og formår at styrke fagligheden på skolerne, og når man konstant kritiseres for den profession, som man har brugt fire år af sit liv på at uddanne sig inden for, så er det jo meget forståeligt, at man ikke gider det, og at læreruddannelsen ikke virker særlig attraktiv for unge mennesker.

Dermed er man med til, at flere og flere mister respekten for faget, og megen autoritet kan man næppe høste, hvis samfundet allerede har vendt sig kritisk mod lærere og stemplet dem som uduelige.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når Lise Egholm derfor vurderer, at det er lærernes image, der har forårsaget den manglende tilslutning til læreruddannelsen, er det ganske korrekt. Der er et uheldigt karikeret billede af lærere, som netop støder mange unge fra tanken om at tage en læreruddannelse.

Med Lise Egholms egne ord må vi ranke ryggen som lærere og kæmpe imod den dæmonisering, der er om os.

Forkortet af redaktionen