Lærer til lærer

Spejder gør indtryk

Elever fra Søndermarksskolen i Slagelse droppede en torsdag i august den almindelige undervisningen for at lære noget om samarbejde og personligt lederskab.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samarbejde kan for mange elever være en utrolig svær udfordring. De ved måske slet ikke, hvordan de skal få et samarbejde til at fungere, hvis læreren ikke styrer det. Selvom vi i skolen er dygtige til at skabe gode rammer for samarbejde mellem eleverne og give dem klare læringsmål m.m., er det gode ligeværdige samarbejde stadig ikke så lige til.

Denne udfordring har jeg gennem min tid som lærer arbejdet en del med. Netop ligeværdighed mellem eleverne har været vigtigt for mig. Først da jeg tog mine mange års spejdererfaringer med ind i klasselokalet skete der noget. I spejderbevægelsen arbejder vi med patruljer, som er mindre gruppe af børn, der er vant til at arbejde sammen. En af styrkerne i patruljen er, at alle har noget, de kan byde ind med. Det kan være, at børnene er gode til vidt forskellige discipliner, og derfor lærer de hurtigt, at sammen er de stærkere end enkeltvis.

Da jeg, i foråret 2015 begyndte på et spejderkursus om bl.a. forandringsledelse, blev jeg hurtig klar over, at jeg ville arbejde videre med at bringe spejderideen ind i folkeskolen. I forbindelse med kurset var det vigtigt for mig, at jeg prøvede at arbejde med andre elever end dem jeg havde en fælles hverdag med. Derfor kontaktede jeg afdelingsleder Pia Junge Haugaard på Søndermarksskolen i Slagelse, som var meget positiv overfor ideen. Da jeg havde sendt en projektbeskrivelse til skolen, fik jeg hurtigt kontakt til de to klasselærere, hvis klasser skulle være med i projektet. Lige inden skolestart i august 2015 mødtes jeg med klasselærerne Marianne og Sanne, for sammen at lave en evaluering af elevernes måder at samarbejde på, samt deres tilgang til hinandens forskelligheder.

Selv projektet har indtil videre udmundet sig til en "spejderdag" under overskriften - Samarbejde og ansvar. Hver klasse har gennemgået samarbejde-, ledelses- og patruljetræning i 4 timer. Klasselærerne havde på forhånd delt deres klasser ind i 4 grupper, som skulle være sammen den dag. Hver gruppe fik tildelt en vejleder, dvs. en spejderleder som kunne vejlede og rådgive dem både i forhold til opgavernes indhold og i forhold til deres ledelsesroller. I løbet af dagen blev eleverne bl.a. introduceret til:

· De fire temperamenter; sangviniker, koleriker, melankoliker og flegmatiker, samt hvordan disse indgår i gruppesamarbejde. Formålet var at give eleverne en mulighed for at forstå, deres egen og andres tilgang til samarbejde.

· Lederroller; autoritær, demokratisk, laissez-faire og den situationsbestemte. Formålet var give elevrene en viden om, hvordan gruppearbejde kan ledes.

· Konflikttrappen. Formålet var, at eleverne vidste, hvordan eventuelle konflikter kunne løses.

Elevernes samarbejde- og ledelsesevner blev trænet gennem forskellig aktivitet, for de på skift var leder af gruppen. Hver aktivitet blev afsluttet af en egenevaluering af ledelsesindsatsen samt en feedback fra vejlederen.

Nu skal projektet evalueres. I løbet af november-december skal jeg mødes med de to klasselærere for at vurdere, om spejderdagen har gjort en forskel - og hvilken. Klasselærerne og jeg vil desuden arbejde på en "opfølgningsdag" i foråret. Forhåbentlig har spejder gjort indtryk i mere end én enkelt dag…