Rikke Knudsen hjælper eleverne efter tur.

23 elever lærer solosang samtidig

Solosang er et af målene i musik. Musiklærer Rikke Knudsen har skruet et seks uger langt forløb sammen, så alle eleverne kommer til at prøve kræfter med at stå helt alene med en mikrofon foran en gruppe af klassekammerater.

Publiceret Senest opdateret

Fælles mål for solosang

Øve solosang og mikrofonsang med fokuspå blandt andet personligt udtryk og brug af forskelligeklangkvaliteter

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme".

Outlandish' version af H.C. Andersens sangtekst flyder roligt ud af højttalerne i 6.c på Søndersøskolen i Furesø. Lydniveauet er så lavt, at det kun er dem, der står tættest på smartboardet, der kan høre det.

"Den er jo meget høj", siger Mathias, der står ved siden af lærer Rikke Knudsen. "Så sætter vi den bare ned", siger Rikke Knudsen. "Kender du den?"

"Jeg har da hørt den", siger Mathias tøvende.

Klar opgave i eget tempo

Mens langt størstedelen af klassen sidder og arbejder koncentreret med hørebøffer og computere med de sange, som de selv har valgt at synge som solosang, er der stadig en håndfuld elever, der endnu ikke har valgt en sang.

 

Rikke Knudsen har præsenteret opgaven.  Eleverne skal finde sangen på youtube, de skal finde en karaoke-version, hvis den findes, de skal finde sangteksten og så skal de finde chords/tabs.

De skal have tjek på årstallet for sangen, og hvem der har skrevet tekst og musik.

Sidst men ikke mindst skal de lave en analyse, som rummer, hvad teksten handler om, og hvilke instrumenter, der bliver brugt. De skal lære sangen udenad, og så skal de fremføre den i grupper, hvor de vil få feedback fra gruppen og læreren.

Julesange i august

Frej har næsten svaret på alle spørgsmål, mens der stadig er elever, der endnu ikke har valgt en sang. Han har valgt julesalmen "Et barn er født i Bethlehem".

"Det er en anderledes sang. Jeg kan faktisk godt de to første vers udenad, men så fandt jeg ud af, at der er 8-9 vers i sangen. Så der er lige noget, jeg skal have øvet på", siger han.

Egentlig er solosang ikke en disciplin, han ser frem til.

"Det er sjovt, lige indtil man skal synge. Jeg ved ikke, om det er pinligt. Men jeg er virkelig glad for, at jeg ikke skal optræde foran hele klassen", siger Frej.

Ansvar motiverer eleverne

Rikke Knudsen sidder stadig ved computeren. Foran hende er en liste, hvor eleverne kan skrive sig på, hvis de ønsker hjælp. Én efter én kalder hun eleverne op. Ind i mellem snyder en enkelt et spørgsmål forbi talerækken.

"Det er meget blandet, hvordan eleverne tager imod det. Mange tænker, åh nej, fordi de aldrig nogensinde har prøvet det før. Der er ingen tvivl om, at der er stor forskel på at synge fælles og så synge alene foran klassen", siger Rikke Knudsen.

Hendes oplevelse er, at solosangprojektet er godt til at motivere alle elever i musikundervisningen.

"Jeg prøver at give dem meget medansvar. Jo mere ansvar, jo mere motiverede bliver de. Nogle af drengene får mulighed for at sidde og nørde med it, mens andre kan dykke ned i tekstanalysen eller musikken. Det er første gang, jeg gør det, så nu må vi se, hvordan det går", siger Rikke Knudsen.