Forskning

Støtte til lærere i håndværk og design

Sløjd- og håndarbejdslærere kan finde inspiration og ny viden til faget håndværk og design i et nyt review. I forbindelse med en række kurser i håndværk og design, som DLF og UCC står bag med støtte fra A. P. Møller-fonden, har underviser Mette Jørgensen samlet en række artikler fx om metoder og modeller til entreprenørskab og praksisnær litteratur.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det nye fag Håndværk og design skal være fuldt implementeret fra august 2016. Det er begrænset, hvad der findes af udviklings- og forskningsbaseret litteratur, der direkte er målrettet faget. Men underviser i Håndværk og design på læreruddannelsen på den københavnske professionshøjskole UCC Mette Jørgensen har samlet, hvad hun mener er den vigtigste litteratur på området i et review, som kan hentes her til højre.

"Grundlaget for dette review har været at præsentere litteratur, der i særlig grad kan støtte lærere, der allerede er uddannet i sløjd eller håndarbejde, og som nu skal i gang med det nye fag. Vægten er derfor lagt på didaktisk litteratur om idéudvikling, design og designprocesser", fortæller hun i reviewets forord.

Inspiration til diskussioner i fagteams

Mette Jørgensen har helt bevidst taget en række forskellige tilgange, metoder og modeller i forbindelse med innovation og entreprenørskab med.

"Det har været et ønske at udfolde mulighederne og lægge op til inspirerende drøftelser i fagteams, der kan klæde lærergruppen på til at facilitere nye former for læringsforløb".

Der er også artikler om mere klassiske områder i faget som tavs viden, håndværk og mesterlære, evaluering og værkstedsdidaktik. Og til sidst er der henvisninger til praksisnær litteratur, nordisk litteratur og det udviklings- og forskningsarbejde, der har dannet baggrund for indførelsen af faget.  

Emnerne i reviewet er: Håndværk og mesterlære, Design og designprocesser, Innovation, entreprenørskab og materiel kultur, Værkstedsdidaktik, Praksisnær litteratur og rapporter.

De to første A.P. Møller-kurser er afholdt. I morgen begynder det tredje. Alle pladser på kurserne er for længst taget. Folkeskolen.dk rapporterer fra kurset i oktober.

Læs nogle af indlæggene fra deltagerne på kurserne her:

Giv slip og lad kreativiteten blomstre Hooks - kursus Kolding designskole 26. August Get hooked and Speak up! Design i dialog med stedet - kursus 25,26-8 Kolding Klædt på til livetSå det "knager" Design med brugerperspektiv. Håndværk og Design kursus i Skjern Design med brugerperspektiv