Anmeldelse

EU - kom godt i gang

EU - kom godt i gang

Et undervisningsmateriale om EU uden teknokratiske fraser. EU-temaer bringes ind i klasseværelset på en uhøjtidelig og humoristisk måde

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvfølgelig spiller EU objektivt set en rolle for EU-borgernes liv. Det er imidlertid ikke så let for eleverne at knytte EU-temaerne i samfundsfag og historie til deres egen livsverden. Det mærker vi i skolen. Her må der formidling til.

Fakta:

Titel: EU - kom godt i gang

Pris: 1.900 kroner

Type: Spil

Forlag: Erhvervsskolernes Forlag

Spillet "EU - kom godt i gang" præsenterer de sider af EU, der har størst betydning for elevernes hverdag. To studerende fra RUC har som led i deres speciale udarbejdet et spil beregnet til folkeskolens ældste elever og til ungdomsuddannelserne.

Spillet er bygget op i tre trin. Første trin er Landespillet. Dette spil inddrager eleverne i diskussioner om relevante EU-emner set fra forskellige landes synsvinkler. Man har udvalgt fem lande: Danmark, Tyskland, Frankrig, Polen og Slovenien. Til hvert land er der knyttet nogle spørgsmål, som eleverne skal diskutere i grupper. For Tysklands vedkommende får nogle elever rollen som Udo Alpeschläger, der skal argumentere for, at Tyrkiet ikke bliver medlem af EU, og rollen som Didem Weltglück, der er tilhænger af tyrkisk medlemskab. Forslag til argumenter er trykt på spillekortene. To elever har rollerne som eleverne Oliver og Sabina, der ikke ved så meget om Tyrkiet og EU. De skal stille spørgsmål til Didem og Udo, og efterfølgende skal de fordele point til den, som har gjort det bedst. Her er det spillets pointe, at man på dette trin gerne må bruge sjove og useriøse argumenter.

Andet trin består af hæftet "EU- kvit og frit" samt hjemmesiden www.euspil.dk. Hæftet indeholder nogle meget let læste temaer, og det er meningen, at eleverne skal vælge et af temaerne til fordybelse. På denne baggrund skal eleverne selv producere rollekort. Her kan hentes yderligere oplysninger på hjemmesiden, der i øvrigt er åben for alle. Spillet opfordrer til at henvende sig til EU-parlamentarikere med spørgsmål, og alle danske parlamentarikeres adresser kan findes på hjemmesiden. Under en afprøvning af spillet med lærerstuderende, anmelderen foretog, blev deltagerne i tvivl om det rigtige i at forstyrre travle EU-parlamentarikere med spørgsmål som led i et spil. De forsøgte alligevel og fik overvejende hurtige og venlige svar på deres spørgsmål.

Tredje og sidste trin består af EU-spillet. Her skal eleverne bruge rollekortene fra andet trin med deres egne problemstillinger. Spillet foregår på samme måde som i Landespillet, men nu gælder det om, at argumenterne er sande. Eleverne skal rette på hinanden for at præcisere, hvad der er rigtigt og forkert.

Producenterne af spillet mener, at det kan spilles i folkeskolen fra 8. klasse. Her er det nok nødvendigt, at læreren forholder sig kreativt til de foreslåede anvisninger. For eksempel kunne man nøjes med at spille første trin. Spillet er oplagt på de gymnasiale uddannelser, og voksne kan også have meget glæde af spillet.

Materialet er solidt udført og kan holde til daglig brug. Der er en fyldig lærervejledning. Eneste minusser: Hele spillet vejer mere, end en almindelig dansk folkeskolelærer kan bære, og koster 1.900 kroner.