Vejledere skaber mere dialog om matematik på skoler

Når matematikvejlederne har været til netværksmøde, tager de den faglige snak med tilbage på lærerværelset, mener vejlederne. Det er med til at kvalificere den faglige samtale, når der også kommer input udefra. Vejledernetværket har lettere at få informationer ud på skolerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Markedsplads var et programpunkt på den konference, der fandt sted torsdag for omkring 400 matematikvejledere i Odense. Ved cafe-borde stod en række vejledere og fortalte om et emne - tidlig matematikindsats, Lego Education, fælles fagdage eller hvordan man letter overgangen mellem folkeskole og gymnasium.

Konferencedeltagerne kunne gå rundt, lytte og spørge eller komme med input, om hvad en matematikvejleder egentlig foretager sig på den skole, som de arbejder på.

"Netværket har fået to naboskoler til at tale sammen og bruge hinanden", fortæller Mads Erichsen, der er matematikvejleder på Sølvgade Skole og fagligt fyrtårn i Københavns Kommune.

"De fandt hurtigt ud af på et netværksmøde, at de da lige kunne mødes, så den ene kunne hjælpe den anden med bedre at bruge it i undervisningen".

860 matematikvejledere med i netværk

 

Vejledning af kolleger

København er opdelt i fem områder, der er delt mellem de to faglige fyrtårne på matematik. De arrangerer netværksmøder fire gange om året. Et møde var for eksempel om brøkregning på mellemtrinnet. Lærerne fik et kursus af lektor Michael Wahl Andersen om formiddagen, og så skulle de vejlede i det om eftermiddagen. Netop for at lære hvordan man kan vejlede sine kolleger.

"Evalueringen viser, at vores samtaler opkvalificerer dialogen, så det bliver på et højere fagligt niveau. Samtidig er det blevet lettere at få informationer ud til skolerne, og i det hele taget tror jeg, at man fremover vil komme til at tale mere fagligt om matematik på lærerværelserne. Matematikvejlederne siger, at det er lettere at komme tilbage med noget til kollegerne, når de har været på netværksmøde", siger Mads Erichsen.

John Valskov Weichardt er også fagligt fyrtårn indenfor matematik i Københavns Kommune og matematikvejleder på Husum Skole.

Han fortæller, at målstyret undervisning var et mål sidste år i netværkene i København. Andre emner har været evaluering og test, tidlig indsats, faglig læsning og de matematiske kompetencer.

Blog: Matematikvejlederkonference 2015

 

Vejleder på fuld tid

På Markedspladsen er der et lille opløb af matematikvejledere foran Jannie Djurup, der er lærer på Tre Falkeskolen, overbygningsskole på Frederiksberg. Mange ønsker at høre, hvordan hun er blevet matematikvejleder på fuld tid her fra skoleårets start.

Blog: Der kom en amerikaner til byen...

 

Hun fortæller, at hendes opgaver er screening af alle skolens 7. klasses elever, supervision i klasserne, primus motor på terminsprøver, udvikling af årsplaner, generel vejledning om undervisning, samtaler med lærere om resultater, og så er hun mentor for en gruppe elever med særlige behov.

"Jeg kan være med til at implementere CAS-værktøjer - som for eksempel GeoGebra - i klasserne, jeg kan vejlede kolleger i forbindelse med materialer, holde netværksmøder og så deltager jeg i klasseteammøder om fokus-elever. Jeg kan også være med i undervisningen, når eleverne niveaudeles", siger Jannie Djurup.

"Det er en fantastisk mulighed at have fået fuld tid, og mange opgaver er endnu ikke på plads. Men jeg er med til at prøve at lave noget tværkommunalt til Matematikkens Dag, og så holder vi 4 til 6 heldagsmøder i vores fagteam om året".

Desuden arbejder hun med et projekt om regnehuller og er med i science-netværk og it-lærernetværk.