Bachelorprojekt

Innovationsundervisning er et dannelsesprojekt

Innovation og entreprenørskab er blevet et tværgående fokusområde i forenklede Fælles Mål. Det betyder det nu er en del af skolens dannelsesopgave, da eleverne både skal tilegne sig faglig viden og opnå en dannende personlig udvikling, siger Julie Rokkedal i sit bachelorprojekt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolens elever skal uddannes og dannes til deres fremtidige liv i samfundet, hvor de skal indgå som individer i et fællesskab og navigere i en verden med både forudsigelighed og uforudsigelighed. Med skolereformen er det blevet et mål, at eleverne skal dannes til denne uforudsigelighed: De skal opnå innovationskompetence, hvor håbet er, at eleverne bliver i stand til at håndtere de udfordringer, de støder på i deres fremtidige liv. De skal gøres til aktive borgere og innovative medarbejdere, der formår at udnytte deres faglige, sociale og personlige potentiale i en kompleks og foranderlig verden til at påvirke deres eget liv såvel som samfundet, siger Julie Rokkedal Nielsen i sit professionsbachelorprojekt fra Læreruddannelsen i Aarhus ved Via University College.

"Hvilken betydning har det, at innovation og entreprenørskab er blevet et tværgående fokusområde i forenklede Fælles Mål, og hvordan kan man som dansklærer tilrettelægge et forløb, så eleverne ud over at indfri faglige mål også opnår innovative kompetencer", spørger hun i sin problemformulering.

En del af projekts formålet er at identificere, hvilken betydning det tværgående emne har for skolens mål om dannelse, og hvordan det stemmer overens med udviklingen af innovationskompetence. I sin undersøgelse forsøger hun at finde frem til, hvordan dansklæreren kan tilrettelægge et forløb, der tilgodeser både faglig og personlig udvikling hos eleverne, og at udfolde de potentialer og udfordringer, som denne undervisning indebærer.

Julie Rokkedal beskæftiger sig blandt andet med, hvad implementeringen af innovation og entreprenørskab betyder for skolen. Kreativitet, innovation og entreprenørskab er her centrale begreber. Et innovationsforløb, der er udarbejdet med inspiration fra Lotte Darsøs teori og modellen Fire-Design og afprøvet på Mårslet Skole i 2015, analyseres ved at se på "dansklærerens handlingsmuligheder i ønsket om en faglig og innovativ undervisning".

En del af skolens dannelsesopgave

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Innovation og entreprenørskab er blevet et tværgående fokus område i forenklede Fælles Mål, og det har den betydning, at emnet nu er en del af skolens dannelsesopgave, da eleverne både skal tilegne sig faglig viden og opnå en dannende personlig udvikling. Det kan innovationskompetence bidrage til, skriver Julie Rokkedal i sin konklusion. "Ved at give opdagelseslæring en fremtrædende rolle vil eleverne opnå erfaring i undervisningen, der ved refleksion vil skabe selvstændige, kritisk tænkende og kreative elever. De vil opnå større indsigt i eget potentiale og i egne forventninger om at mestre samt besidde et iboende håb om at kunne påvirke verden".

At der skal arbejdes med innovation og entreprenørskab betyder, at læreren skal gøre op med den traditionelle videnforståelse, hvor eleverne hverken bliver udfordret hverken fagligt eller kreativt, mener Julie Rokkedal. "Innovationspædagogikken indtager her en fremtræden plads, da denne kan bidrage til at forandre lærerens filosofi og træne eleverne i at være virkelystne, handlekraftige og brænde igennem".

Med udgangspunkt i Lotte Darsøs innovationsrejse og med inspiration fra Fire-modellen kan dansklærere tilrettelægge forløb, hvor rammerne er til stede, så det kan lade sig gøre. Det forløb, hun selv har afprøvet, vidner om et positivt samspil mellem danskfaget og undervisning i innovation, da elevernes faglige niveau synes forbedret, eftersom innovationsrejsen også medvirker til, at eleverne bliver bedre til at organisere samarbejde, præsentere produkter, argumentere i en kommunikativ kontekst og opnå viden om teknologiske kommunikationsmuligheder, siger Julie Rokkedal,

Lærernes kompetencer skal styrkes

I 2014 udarbejdede Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise" en national rapport, 'Effektmåling 2014".  Den peger på to afgørende forhold: Eleverne er mere modtagelige for entreprenørskabsundervisning tidligt i deres uddannelsesforløb, og lærerne skal være klædt godt på for at iværksætte undervisningen. "Mange lærere er uvante med at undervise ud fra en praktisk tilgang, hvilket bevirker, at de griber undervisningen mere traditionelt an. Det resulterer desværre i umotiverede elever. Lærerens viden, kompetencer og engagement inden for feltet er derved altafgørende for at opnå en positiv effekt". Det vil derfor være hensigtsmæssigt at styrke lærernes viden og faglighed inden for området, mener Julie Rokkedal Nielsen.

Se hele professionsbachelorprojektet til højre under EKSTRA: Innovationsundervisning i danskfaget - undersøgelse af innovationspædagogikkens potentialer og udfordringer

Powered by Labrador CMS