Debat

Det er bare en fase..

Tanker omkring TV2's dokumentar "Når mobilen tager magten", set i forhold til skole, samarbejde, undervisning og læring.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- Og hold kæft, hvor det sejlede!

Vil vi tænke tilbage på denne periode af danske skoleelevers tid, med dette blik og denne kritik for øje? Måske, måske ikke - men én ting er sikkert: vi kan altid være bagkloge, men hvordan bliver vi fremkloge?

Torsdag aften så jeg dokumentaren ”Når mobilen ta’r magten” på TV2, fordi jeg blev fanget af klippet omkring danske gymnasieelevers brug af medierne i undervisningen. Jeg underviser dog ikke selv på gymnasiet, men er lærer i en folkeskole. Min interesse blev vakt, da jeg allerede i folkeskolen oplever en stigende tendens til, at mobilerne bliver mere og mere en del af elevernes identitetsudvikling og konstante opmærksomhedssplittelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Dorte Ågård, Aarhus Universitet, deltog i dokumentaren, og udtrykte, at computeren bør benyttes mindre i undervisningen, så moderne behøver vi heller ikke være - og herved gives der mindre mulighed for, at eleverne ”kommer på afveje”. Her stiller jeg så spørgsmålstegn ved, hvordan Dorte Ågård mener, at vi skal kunne gennemføre en undervisning, hvor der ikke er ressourcer til at udskrive opgaver, eller hjemkøbe klassesæt, men meget netop indkøbes elektronisk? Hvad med de elever, der er blevet godkendt ressourcestøtte pga. faglige vanskeligheder, og derfor har brug for højtlæsning af materialer, skrivehjælp, osv.? Hvis ikke vi benytter computeren og medierne fagligt, hvordan skal eleverne så lære at håndtere dem korrekt?

Dorte Ågård pointerer i dokumentaren desuden, at: ”det fortrinsvist er lærerne og skoleledelsen, der skal løse problemet”, her skal det selvfølgelig understreges, at hun tager udgangspunkt i en vinkel fra gymnasiet, men er eleverne nødvendigvis allerede her adskilt fra deres forældre? Jeg er af den opfattelse, at denne problematik skal være i samarbejde mellem skole og hjem, og forældrene også har et ansvar i dette regi, i forhold til at bakke op om deres barns skolegang, og deltage aktivt i deres barns læring og udvikling.

Mange vil sikkert her stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt jeg selv har børn, hvilket ikke er tilfældet, men ikke desto mindre, har jeg selv været ung, og gået på gymnasiet. Jeg betragter stadig mig selv som ung, da jeg som 26-årig, står som lærer i folkeskolen, og kan godt forstå de unges dilemma, i at skal blive én blandt mange, i dette hyperkomplekse samfund, som de befinder sig i i øjeblikket. Men det er jo bare en fase. Man kunne vel også stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt det egentlig er en kultur, de har fået overdraget i deres identitetsudvikling - er det normen på hjemmefronten, at være optaget af mobiler (frit taget ud fra de andre klip i dokumentaren), eller er det normen i den sociale omgang med venner og i andre institutioner?

Ikke desto mindre, kan jeg også se en problematik i, at enkelte skoler eksempelvis udformer regler for brugen af mobiler og computere - hvad så med andre skoler? Hvilket stresset liv stiller det ikke de få unge mennesker i? Nogle af deres venner andre steder, har ikke samme regler - hvorfor der kan nå at ske meget, uden for deres synsfelt, hvorfor deres opmærksomhed må være lige så splittet, som havde de mulighed for at snige sig på medierne i undervisningen.

John Hattie, der er professor i uddannelse, udtaler om sin forskning, af effekt på læring, følgende: ”(…)  We need to raise those expectations (elevernes egne forventninger til dem selv, red.), and give the students the confidence, the skills and the understandings that they can exceed - doing their best is never good enough!”

Vi skal altså forstå elevernes vanskeligheder i den komplekse verden de befinder sig i, og samtidig provokere dem til at reflektere over deres egen læring og brug af medierne i både undervisningen, men også i dagligdagen - vi skal ikke sætte krav og regler op om, hvordan computer og telefoner skal bruges, men alle samarbejde om, at få eleverne til at stille spørgsmålstegn ved dem selv og deres ageren, i netop denne komplekse verden, hvad enten det er i undervisningen, i medierne selv eller hjemme ved køkkenbordet. Hvis vi har tid.

Powered by Labrador CMS