Anmeldelse

Indvandrerne og det danske uddannelsessystem

Indvandrerne og det danske uddannelsessystem

Nedslående, men regulær og nyttig bog sætter fokus på ikke-vestlige indvandrere i det danske uddannelsessystem

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bevidstheden om betydningen af uddannelse er meget stærk hos etniske minoriteter - og ikke kun hos de unge, men også hos forældregenerationen. Men desværre er hverken store ambitioner eller bevidstheden om uddannelsens vigtighed i sig selv tilstrækkelige forudsætninger for at gennemføre en uddannelse.

Fakta:

Titel: Indvandrerne og det danske uddannelsessystem

Pris: 249 kroner

Sider: 228 sider

Type: Bog

Forlag: GyldendalRockwoolfondens Forskningsenhed

Dette er en af mange væsentlige konklusioner fra forskningsrapporten "Indvandrerne og det danske uddannelsessystem", som er en opsamling af Rockwool Fondens forskningsfokus på unge indvandreres forhold til det danske uddannelsessystem.

Selvom unge indvandrere med ikke-vestlig baggrund uddanner sig bedre end for et årti siden, uddanner gruppen sig fortsat væsentligt mindre end unge danskere. Det er det udgangspunkt, som fem forskere gennem bogens ni kapitler fremstiller, dissekerer og forsøger at forklare. Med særligt fokus på, hvilke barrierer der forhindrer de unge i at drage nytte af de eksisterende uddannelsesmuligheder.

En ikke overraskende pointe er, hvor afgørende de sociale forhold, herunder forældrenes uddannelses- og beskæftigelsesmæssige resurser, er. Og selvom noget tyder på, at indvandrere er bedre til at bryde den sociale arv end deres danske fæller, er det i høj grad de sociale karakteristika, der spiller ind på de unges fortsatte begrænsede succes i uddannelsessystemet.

Også betydningen af forhold som selvopfattelse, evner og anseelse bliver belyst. Eksempelvis beskrives i Jørgen Goul Andersens interessante kapitel, hvordan selvtillid, som er stærkt statusbestemt, spiller ind på en række af de problemer, som indvandrerne oplever i uddannelsessystemet.

Undervejs nuanceres analyserne, og en mængde brugbare og tankevækkende konklusioner trækkes frem. Lige fra spredningspolitikkens manglende udbytte og vigtigheden af både familiær og samfundsmæssig anerkendelse til påvist diskrimination ved praktikaftaler med etniske minoritetsgrupper.

Tværsnitsundersøgelser, interview og data fra Pisa etnisk 2005 ligger til grund for de nuancerede analyser og statistikker. Materialet illustreres i overskuelige tabeller og figurer og fremstilles og forklares i en ligefrem og tilgængelig form med tydelige og præcist opsamlede konklusioner. Men tilbage efter endt læsning står den overordnede hovedkonklusion bøjet i neon: Gruppen af ikke-vestlige indvandrere har generelt fortsat alt for store problemer i det danske uddannelsessystem. Og dét først og fremmest i grundskolen.

Det er ikke lystlæsning. Men det er vigtig læsning. Det er et stort og brugbart materiale, som uddannelsesvejledere, beskæftigelseskonsulenter og andre nøglepersoner i arbejdet med unge med anden etnisk baggrund i et uddannelses- og erhvervsperspektiv ikke kan og ikke må komme uden om.