Blog
14   886

Målstyring sætter indholdet fri

Abonner på nyt om Falihos i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Med kombinationen af målstyring og historiekanon er flere bekymrede for, at vi ender med et curriculum, hvor alt er fastlagt og hvor historielæreren bliver overflødig – som jeg forstår målene er det modsatte dog intentionen; målet først, men indholdet og vejen derhen må lærerne selv tage ansvar for.

Skulle jeg have været i tvivl om nødvendigheden af de faglige foreninger, så er den i hvert fald gjort til skamme det seneste halve år. Debatten har været livlig og alle steder Falihos er kommet, har vi sparket åbne døre ind – Den åbne skole har skabt røre i museumsverdenen, der ønsker at bakke op om historieundervisningen, og ligeledes knokler forlagene løs med deres bud på reformens forskellige elementer. Men selvom mange øjner muligheder, er der stadig nogen som sidder tilbage med en oplevelse af, at man øver vold til historiefaget ved at putte det ind i målstyringsmatricen. Blandt andet har jeg ved vores arrangementer i slutningen af året hørt flere være bekymrede for, om historiefaget nu reduceres til et curriculum-fag efter engelsk eller fransk forbillede, hvor alt er fastlagt og handlet af inden læreren går ind i klassen – den bekymring deler jeg ikke. Indvendingen fra de bekymrede har været, at når man operationaliserer fagets mål og samtidig har en veldefineret kanon, så er der ikke meget til overs til lærerens professionelle vurdering, men sådan læser jeg ikke målene og det er heller ikke det jeg hører når læringskonsulenterne præsenterer målene for vores fag. Sigtet er nærmest det modsatte, ved at fokusere på målet sættes indholdet frit.

Tag f.eks. kompetenceområdet Kildearbejde. Her er et af delmålene at eleven efter 9 klasse kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger – målet åbner et væld af muligheder, samarbejdspolitikken under 2.verdenskrig, stormagternes ageren under den kolde krig, eller hvorfor ikke vende kanonen på hovedet og arbejde med et dilemma om udviklingen fra jæger til bondestenalderen, hvor fokus er på samfundsændringer som en konsekvens af ressourceknaphed? Kanonpunkterne kan fylde det hele, få en eksemplarisk vinkling, eller blot en illustrativ biplacering i et undervisningsforløb – det er helt op til den enkelte at vurdere.

Et andet eksempel kunne være, målet for 3.-4.klasse om, at eleven skal kunne beskrive ændringer i livsgrundlag og produktion, uden at den komplekse problemstilling bag behøver at være omdrejningspunktet, så må energikrisen da kunne flettes ind her, selvom den er placeret sent i kanonens kronologi. Man kunne også lade barndom være det gennemgående tema og fokusere på, hvor centrale børn tidligere har været i at få familiernes økonomi til at hænge sammen, for først sent i historien at få egne rettigheder. I sådan et tema kan man igen vælge at undlade kanonpunkterne eller bruge flere fordelt over tid.

Der er masser af muligheder i de nye mål, som vi bliver nødt til at tage ejerskab over, hvis vi vil beholde magten over vores fag og da noget af det nye ved Forenklede fælles mål for historie er, at kravet om kronologi i kanonen er ophævet, skal opfordringen herfra være 'bend it, twist it and turn it around', så det kommer til at give mening for eleverne. Hverken kanon eller læringsmål er en begrænsning for at lave en levende og dynamisk undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.504 andre er allerede tilmeldt