Anmeldelse

Religionspædagogisk Forum 2008/nummer 1, 2 og 3

Religionspædagogisk Forum 2008/nummer 1, 2 og 3

Der er i dag mere end nogensinde før behov for faglighed i dette timemæssigt lille, men emnemæssigt så ekstremt voluminøse grundskolefag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er både en styrke og en svaghed ved det religionspædagogiske tidsskrift. Til den stærke side hører, at der gives lærerverdenen en fagfaglig indsprøjtning af de helt store. Tematikkerne tages alvorligt her. Den ambitiøse lærer eller lærerstuderende vil opleve det som at tage et skridt indenfor i den akademiske verden, hvor form og indhold bærer præg af velfunderet faglighed, nøjagtighed, dybde og klarhed. Men dette kan (af enkelte) risikere at blive opfattet som en svaghed. Tilgangen er og bliver primært akademisk. Tematikkerne er langt hen ad vejen tænkt og formidlet elitært. Teori vægtes højere end praksis. Men at gå uden om tidsskriftet af den grund vil være som at gå efter laveste fællesnævner. Der er i dag mere end nogensinde før behov for faglighed i dette timemæssigt lille, men emnemæssigt så ekstremt voluminøse grundskolefag. Det er blevet sagt før, og væk må han eller hun snart være, dansklæreren, der har fået en ekstra ugentlig time med faget kristendomskundskab. Med de centrale kundskabs- og færdighedsområder står det klart, at der kræves faglige kapaciteter i såvel bredde som dybde.

Fakta:

Titel: Religionspædagogisk Forum 2008/nummer 1, 2 og 3

Pris: 100 kroner

Sider: 96 sider

Type: Tidsskrift

Forlag: Religionspædagogisk Forlag

Tidsskriftet giver viden og inspiration. Det udvikler nye vinkler på religionsundervisningen. I 2008's første nummer, der har den bibelske fortælling som sit overordnede tema, kobles tekstlæsning og sprogvidenskab sammen i en nuanceret diskussion af den oversættelsespraksis, man fulgte, da man udgav Det Nye Testamente på nydansk. I en efterfølgende artikel præsenteres læseren for et væld af mulige metoder til bibellæsning- og her må en eventuel tvivlende læser ikke tage fejl: det kan virkelig anbefales at læse.

Arbejdet med Jesu lignelser gribes an ud fra en historiekritisk, socialhistorisk, litterær, symboldidaktisk og psykologisk indfaldsvinkel. Samme dybde finder man i de øvrige artikler, som diskussionen om strafferet og religion i en kristen kontekst og islamisk etik set i lyset af koranen, som behandles i nummer 2/2008. I nummer 3 er det tematiske udgangspunkt den gode bacheloropgave i religion. Niveauet er højt - resultatet efter endt læsning vil være tilsvarende.

Tidsskriftet er et interessant og ambitiøst projekt, og det bliver interessant at følge, hvorvidt og hvordan værket kan bruges af de religionsstuderende og af religionsunderviserne på seminariet og af de uddannede lærere, der ønsker faglig udvikling sideløbende med deres undervisning i faget kristendomskundskab i grundskolen.