Debat

Middelmådighed som redning?

Færre ambitioner blandt landets folkeskolelærere er det sidste folkeskolen har brug for. Nej tak til færre ambitioner - ja tak til faglig stolthed og professionalisme!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/professorer-faerre-ambitioner-kan-redde-folkeskolens-undervisning

Middelmådighed... Det var overhovedet ikke derfor, jeg blev lærer - langt fra!

At det kommer fra to forskere, gør det ikke bedre. Det er skræmmende, hvordan middelmådighed stille og roligt bliver acceptabelt. Det sniger sig frem alle mulige steder i hele den offetnlige sektor pænt pakket ind i "økonomisk ansvarlighed" og "nødvendig politik". Lærerne kender det i folkeskolen: "I må sænke ambitionsniveauet", "I må forberede jer smartere", "I må dele noget mere, så alle ikke behøver lave sit eget undervisningsmateriale".

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Tænk, at der fortsat er nogen, der i ramme alvor tror, at lærerne ikke har gjort og fortsat gør sådan. Godt nok er lærerværelserne forstummet en del mere end før Lov 409, men der udveksles og diskuteres altså stadig rigtig meget. Tjek lige SkoleKom's undermapper med undervisningsmaterialer, faglige diskussioner og forløb i kilometervis - delt på tværs af skoler, kommuner og landsdele. 

Hvorfor fortsætter de to forskere ikke, som det sker i stigende grad i medier og blandt forældre, med at pege pilen den rigtige vej: at problemet ikke er lærernes ambitioner for eleverne og for folkeskolen, men de manglende muligheder for at indfri dem?

Hvordan kan middelmådighed nogensinde gøre det tydeligt, at folkeskolen kunne være langt bedre, hvis der var bedre muligheder for at lykkes med rigitg god undervisning?

Nej. Det kan godt være, at der er langt færre muligheder for rigtig god undervisning i dag end før, men vi kan ikke bruge middelmådighed.

Hvis vi vil en bedre folkeskole, end den vi har i dag - og det vil vi - så er det ikke ved at slække på ambitionerne, vi skaber en forandring. Tværtimod. Vi skal selvfølgelig - med alle de muligheder vi har - være ambitiøse og professionelle. Det er bestemt ikke det samme som at "arbejde gratis" eller at slide sig selv op, men at holde motivation og engagement med en faglig stolthed. Hvis de to forskere i virkeligheden mener, at lærernes ambitioner er vigtige for kvalitet og udvikling af skolen, så bør de hellere arbejde for, at skolens virke tager udgangspunkt i anerkendt forksning og viden end at appelere til middelmådighed i undervisningen.