Debat
0   79

Beskyt lærerne for elevernes skyld

Vi skal forvente selvdisciplin af skoleelever, så lærerrens opgave kan blive enklere til gavn for eleverne

Beskyt lærerne for elevernes skyld

Nu starter det op igen, ja de fleste lærere har ganske vist været på kursus  i den forløbne uge, men det er i dag eleverne begynder på det nye skoleår. Reformen er en realitet – og dens forsatte implementering er en udfordring for alle lærere.

Artiklen fortsætter under banneret

Det egentlige Problem – den magiske forventning til læreren 

Imidlertid er det kun en og slet ikke den største belastning i et lærerliv. Jeg har i den forløbne uge holdt øje med ”boblerne”; de forskellige indlæg i pressen om skolen. Desværre har man næsten hele raden rundt denne magiske forventning til, at læreren enten med sin karismatiske personlighed eller med et didaktisk trick er eneansvarlig for disciplinen. Men børn er tvunget til at gå i skole, og skolens almindelige pensum indeholder meget, som ikke er lystbetonet. Derfor er det er en virkelig tosset ide, at læreren med sine 28 ugentlige lektioner og mere end hundrede elever skal charmere hver enkelt elev til at opføre sig godt og arbejde fornuftigt.

På med PLI

Det er dejligt at vores nye undervisningsminister takker lærerne og synes, at forældrene skal ”signalere”, at eleverne skal respektere lærerens autoritet. Desværre er det kun den nationalkonservative Den Korte Avis, der får det sagt helt tydeligt. Det er ikke nok med generelle hensigtserklæringer. Skolen skal stille et helt kontant krav til eleverne om en hensigtsmæssig opførsel, og klasseledelse skal ikke være raketvidenskab bakket op af touchy-feely-forskning fra psykologer. Klasseledelse er noget ret enkelt, og lærerens opgave skal blive langt enklere.

Lærerens styring af klassen skal bakkes entydigt op af forældre, skoleledelser og i sidste ende politikere. Der skal stilles et ufravigeligt krav til alle skoleelever om en hensigtsmæssig skoleadfærd - sagt på et elegant ældre dansk: PLI.

 

En oplyst verden

Dansk Folkeparti segmentet skal have tak for at være klare i spyttet. De skal bare ikke have monopol på det klare entydige krav om en oplyst autoritet i skolen. Det handler ikke om Gud, Konge og Fædreland, men om en multikulturel kosmopolitisk verden, hvor selvdisciplin hos den enkelte elev en forudsætning for, at alle elever kan udfolde deres fulde potentiale og blive så dygtige som muligt. Det vil mindske betydningen af social baggrund, øge trivslen for eleverne og respekten for lærerens faglighed i stedet for hans tilfældige personlige egenskaber eller diverse tricks.

 

For elevernes skyld

Lærerens autoritet er ikke hans egen, han repræsenterer samfundet. Hvis man på den måde fastholder, at autoriteten er tildelt, slider man langt mindre på lærerne, og det er det allerbedste man kan gøre for eleverne. 

Cand.pæd. Viggo Smitt

www.skolemester.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ