Debat

Målstyring er uden mål

Målstyringens konsekvenser!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Angående alt for lange skoledage! Børnene får ikke tid til idrætsaktiviteter, men de vinder garanteret WM i ordklassestafet og hinkediktat :-)Ydermere skal eleverne modtage målstyringsbaseret undervisning i løbet af den laaaaange dag! En undervisning blottet for helhed (motivation) En dissekeret form for undervisning, som mere ligner en automekaniker eller læges fysiologiske daglige rutine! "Nu har vi skiftet olie og justeret tændrøret, så nu kan hun nok klare lidt mere"!! "Husk forøvrigt lige at øve i testbaserede spørgsmål, så hun er klar til eftersyn/næste test!! Undskyld! Men det er mennesker vi arbejder med :-) Vi skal videre!!!!!!!!!! Testbaseret undervisning måler kun det der kan måles! Det er få % af et barn/menneskes potentiale.De skræddersyede materialer der strømmer ud fra forlagene, plus lærernes dikterede målstyringsarbejde, underminerer mange vigtige kompetencer.Så som Kreativitet, fleksibilitet, selvstændighed, innovation o.s.v.

Måske lidt provokerende sagt i dagens visionsløse folkeskole: Den kompetence der virkelig kommer til sin ret er! "Sæt dig ned, og udfyld de foranliggende opgaver"! Så kan du køre videre lidt endnu, inden din indkaldelse til næste syn!....Min forargelse kan ikke beskrives i ord.........................?       ,l               -              !              ,      ?                          .      ?                %                   !  :-).............

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget