Lærer til lærer

Klædt på til livet

På et dlf-kursus på Den danske Design- og Håndværksefterskole i Skjern deltog vi i Anne Louise Bahns workshop: ”Design i dialog med stedet" KONTRASTER

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rammerne for workshoppen var følgende:

  • På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer, kan inddrage arbejdet med forskellige designparametre i undervisningen i Håndværk og Design, og på den måde kan fortolke traditionelle håndværksteknikker på en ny måde.
  • I skal arbejde sammen i grupper på ca. 5 personer. Hver gruppe får en pose med forskellige materialer mv. Det er med udgangspunkt i de muligheder og begrænsninger materialerne giver, I skal skabe jeres værk.

Det var ikke nyt for os at arbejde med ”yarnbombing”. Det NYE for os var den KOMMUNIKATIVE TILGANG! Det vigtige var med andre ord ikke den dekorative effekt ved udsmykningen, men derimod ”dialogen med stedet”!

Oplægget omkring ”design i dialog med stedet” affødte mange gode refleksioner over, hvad omgivelserne på Skjern Design- og Håndværksefterskole kunne fortælle os.

Med vores udsmykning af træskulpturen ville vi gerne fortælle, at et år på efterskolen ”klæder dig godt på til livet”. Ved at vælge forskellige garnkvaliteter, -farver og håndværksteknikker (hækling, fingerstrik, bevikling) ville vi gerne signalere den mangfoldighed, et efterskoleår beriger eleverne med. #Klædtpåtillivet.

Følgende indspark til undervisningen tog vi med os:

  • Stor skala: Det var fedt at arbejde med noget, der er stort og synligt i uderummet.
  • Legende element: Det var en sjov opgave, hvor oplevelsen i nuet tæller. Der blev i bogstavelige forstand plads til store armbevægelser, løben rundt om træet, pjank og pjat og gode grin!
  • Benspænd: kreativiteten blomstrede og skubbede os i uventede retninger!
  • Kontrast: Kontrasten - pink og sort, blødt garn holdt op mod en brun, hård træskulptur - gav en overraskende smuk og æstetisk oplevelse.
  • Kommunikation: det var inspirerende at kommunikere et budskab ud i dialog med omgivelserne.

Kurset gav os masser af input til vores fremtidige hd-undervisning, og vi glæder os til at opleve vore egne elevers ” design i dialog med hjemlige steder”.

Maiken og Leif fra Vorgod-Barde Skole

Peter, Helle og Anette fra Mølleskolen i Ry