Debat

Hvad en aktiv faglig klub kan betyde

Der er brug for at udvikle aktive faglige klubber på alle skoler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu tegner næste skoleår sig i horisonten, og vi kan begynde at se betydningen af OK 15. Det er hurtigt overset. OK 15 blev ikke de nye trædesten på vej til en ny kollektiv arbejdstidsaftale.  Puljer til forberedelse hjemme i nogle kommuner letter måske umiddelbart arbejdspresset, men ændrer ikke på vores vilkår og er derfor en blindgyde. I dag er der større forskel og ujævnhed i vores arbejdsvilkår end nogen sinde.

Hvordan kan man agere i sådan en situation på den enkelte skole? Hvordan kan man holde fast i fællesskabet, et perspektiv om kollektive aftaler og respekt for fagforeningen, trods alt?

Jeg synes, vi har gjort os nogle gode erfaringer på min skole, som jeg gerne vil dele.  Den ligger i Odense Kommune - kendt for at ligge nr. 2 fra bunden, i forhold til hvor mange penge, der bruges på folkeskolen. Den er også kendt for ikke at ville lave en lokalaftale. Vi arbejder efter et administrationsgrundlag, som OK 15 ikke har ændret på.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi har siden lockouten i 2013 etableret en egenlig faglig klub, valgt en klubbestyrelse og holdt jævnlige møder i klubbestyrelsen og medlemsmøder i faglig klub. Vi holder møder efter arbejdstid og har et pænt fremmøde - ca 1/3 deltager. Vi laver en grundligt referat til glæde for dem, der ikke har mulighed for at deltage. Faglig klub er blevet det forum, hvor kollegaer kan tale frit om frustrationer, utilfredshed, usikkerhed mv. Og det er blevet det forum, hvor vi prøver at blive enige om hvad vi i fællesskab vil kræve af ledelsen.

Allerede forud for fagforedelingen  2014-15 blev vi enige om, hvordan vi ønskede lov 409 og kommunens administrationsgrundlag fortolket på vores skole.

Vi nedskrev det i en række punkter og TR gik til ledelsen med det. Da ledelsen fremlagde arbejdsvilkårene for næste skoleår, kunne vi se at ALLE vores punkter var indeholdt. 

I løbet af skoleåret fik vi selv kontrol med fleksen. Der er selvfølgelig også opstået problemer, som faglig klub og TR har måttet reagere på. F.eks. de arbejdspukler, som opstår omkring 9. klasses prøver. Det har vi også fået en fælles ordning på.

I næste skoleår kender vi også timetallet for alle opgaver. Og når vi tæller timerne sammen, svarer det til årsnormen. Det giver en vis ro og tryghed i en hverdag med mange nye krav, højt undervisningstimetal og lange dage.

En ledelse, som gerne vil samarbejde med faglig klub og TR har selvfølgelig gjort det lettere for os. Men vi har selv kæmpet for at bevare og udvikle fællesskabet på  arbejdspladsen i en turbolent tid.

Når det er sagt, så står vi med samme problemer, som alle andre: Kollegaer, som går ned med flaget. Dårlig vikardækning. Inklusion uden nødvendige ressourcer. Utilstrækkelig DSA undervisning. Slut med lejrskoler osv.

Jeg mener, at udviklingen af aktive faglige klubber på alle skoler skal være et vigtigt element i kampen for en kollektiv arbejdstidaftale. En aktiv faglig klub er den bedste modgift til den frustration og splittelse, som foregår. DLF skal i langt højrere bruge både energi og penge på det.Det er på den måde vi kan udvikle vores fagforening, sikre at den er tæt på medlemmerne og gøre den dynamisk, handlekraftig og stærkere overfor arbejdsgiverne og deres drøm om en konkurrencestat.

Lene Junker

Medlem af klubbestyrelsen på Rosengårdskolen.

Powered by Labrador CMS