Psykisk arbejdsmiljø
0   733

Lille fremgang for skolefolks ytringsfrihed

28 procent af de adspurgte respondenter i en undersøgelse, som Scharling Research har lavet for folkeskolen siger, de har ytringsfrihed – det er en stigning på tre procentpoint.

Tør du komme med kritik af skolehverdagen i offentligheden?

28 procent af de skolefolk, der har svaret på en undersøgelse som Scharling research, har lavet for fagbladet Folkeskolen har svaret ja til det spørgsmål.

Artiklen fortsætter under banneret

52 procent siger nej og 20 procent ved ikke.

"Min skoleleder udtalte kritik af Lov 409 i et forældrebrev. Derefter blev han kaldt op på rådhuset og fik en meget højt løftet pegefinger. Tættere på at blive fyret kan man vist ikke komme.
Dette førte til massive brevvekslinger mellem først vores skole, dernæst samtlige skoler i kommunen, der påpegerede at han gjorde det, fordi han kærede sig om sine ansattes ve og vel.
Der er nu en dialog med forvaltningen, men vi kan ikke mærke nogen ændringer", skriver en respondent.

"Hvis man kommer med kritiske / konstruktive kommentarer eller reelle observationer vedr. den nye reform er man negativ og det skaber "dårlig" stemning. Det får man at vide", skriver en anden

"Jeg føler ikke jeg kan sige noget som helst offentligt, på trods af at jeg ofte føler mig udstillet negativt som lærer. I min kommune er de lærere der har udtalt sig offentligt, været indkaldt til samtale ved skolechefen", svarer en tredje.

"Som skoleleder har jeg ikke de samme muligheder som lærere for at deltage i den offentlige debat. Jeg er en del af kommunens ledelse, så derfor er der skærpet krav om loyalitet", svarer en respondent.

Kan let føle sig som et "brokhoved"

Kritikken får heller ikke altid frit løb på interne møder. 65 procent af de skolefolk, der har svaret på undersøgelsen fra Scharling Research har svaret ja til, at de har frihed på interne møder. 23 procent siger nej, mens 13 procent svarer ved ikke. Da folkeskolen spurgte om det samme i september 2014 var det også 65 procent, der svarede, at de kunne ytre kritik.

"Jeg føler mig fri til at udtale mig kritisk, men det skyldes, at jeg nægter at holde min mund. Jeg har oplevet, at det har haft konsekvenser, da min skoleleder har set skævt til mig i nogle tilfælde, efter jeg har været kritisk. Flere af mine kolleger tør ikke sige noget", svarer en. Mens en anden fortæller:

"Det er da aldrig rart at være kritisk og stille kritiske spørgsmål, da men let kan føle, at man ryger i kategorien "Brokhoved"."

Det bliver formentlig i dette efterår, at det skal afprøves om den tjenstlige advarsel, der blev givet til lærer Erik Schmidt af Odense Kommune skal efterprøves. Advarslen blev blandt andet givet på grund af "negative holdninger" på interne møder.

Scharling Research's undersøgelse er en webpanel-undersøgelse. 497 ud af de 1043 medlemmer af Folkeskolens undersøgelsespanel har svaret.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ