Blog
1   890

Kvalificeret kammeratskabshjælp!

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Som resultat af skolereformen er der blevet iværksat en del forskning i skoleforhold…

Maria Christina Secher Schmidt forsvarede sin PHD-afhandling ”Inklusionsbestræbelser i matematikundervisningen” på Århus Universitet, og som tilhører kom jeg hjem med flere interessante pointer.

Det er svært for matematiklærere at inkludere elever i matematikvanskeligheder i normalundervisningen.

Loven siger, at matematiklærere skal inkludere alle eleverne i undervisningen, men mange elever i matematikvanskeligheder imiterer de dygtige elevers handlemønstre i undervisningen og slører på denne måde, at de er i matematikvanskeligheder. Så dels er eleverne svære at identificere, og dels mangler der efteruddannelse for lærerne på området. Eleverne i studiet, der var i matematikvanskeligheder arbejdede motiveret og deltog aktivt i gruppearbejde og i det individuelle arbejde, og gjorde alt det man kan forvente af en ”god” elev.

Alle elever er på et eller andet tidspunkt i matematikvanskeligheder.

Artiklen fortsætter under banneret

Med udgangspunkt i teorien om regnehuller, kommer alle elever på et eller andet tidspunkt i matematikvanskeligheder, når man betragter matematik som et landskab eleverne skal igennem. Det går op og det går ned med læringen for alle elever.

Det er nødvendigt at undervise eleverne i, hvordan man hjælper en kammerat i matematikvanskeligheder i en undervisningssituation.

Mange matematiklærere anvender eleverne som hjælpere, når det er svært. En lærer og mange elever, gør at det er helt naturligt, at bruge de ressourcer der er i undervisningslokalet, men mange dygtige elever er ikke i stand til at yde den optimale hjælp for de elever, der er i matematikvanskeligheder. Der er sikkert meget at opnå, hvis man kan optimere elevernes kompetencer i kammeratskabshjælp.

 

Det var et virkeligt interessant forsvar, der gav mange gode svar på dagligdagens udfordringer for en matematiklærer. Jeg ser frem til kommende artikler fra Maria Christina Secher Schmidt.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.851 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen