Debat

Hvordan kan vi have ledige 216 mentorer?

Erhvervsguiderne er et gratis tilbud om frivillige, ulønnede mentorer til elever i 7.-10.klasse. I Folkeskolen har der for nylig været indlæg som fx. "Ildsjæl skaber mønsterbrydere" og "Trivsel er vigtigst - så kommer læring automatisk". Indlægget her ligger i forlængelse af dem.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Trivsel og tryghed er nøgleord, både for lærer Rasmus Brock i "Ildsjæl skaber mønsterbrydere" (folkeskolen.dk. 5. jun. 2015) og for psykolog Ulla Dyrløv der har skrevet: Det professionelle kram. Som Dyrløv siger: "først når barnet trives, bliver der plads til læring" (folkeskolen.dk, 27. maj. 2015).

Vores frivillige mentorer i Erhvervsguiderne vil rigtig gerne være med til at støtte op om unge, der har mistet lysten til at lære og være med til at give dem den: "Tryghed [der] får elever til at bryde negativ social arv", (Rasmus Brock).

Vores gratis tilbud henvender sig til de elever i 7.-10.klasse som skolen er bekymrede for. Bekymringen kan være på baggrund af pjækkeri, gentagne manglende opgaveafleveringer, dårlig trivsel socialt med de andre i klassen og/eller en oplevelse af, at: hvis bare den elev havde haft en udefrakommende voksen at tale med...

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi gør på vores mentorkurser meget ud af, at vi arbejder med relationer. Dyrløv siger i sit interview, at det vigtige for at vores børn og unge får det de savner: "...det er ikke rent fagligt. Det handler om at være der som menneske". Derfor er vores mentorprogram heller ikke lektiehjælp. Men vi vil gerne være den fornuftens stemme, den unge kan høre fordi den hverken er mors, fars eller en bekymret lærers.

Og fordi vi har lyttet med åbenhed og uden fordomme. Det kan man nemlig meget nemmere, når det ikke er ens egen søn, datter eller elev der proklamerer: "jeg vil gerne vil amerikansk elitesoldat eller opdagelsesrejsende". Eksemplet er taget fra et af de forløb vi har haft i gang, hvor en ung i 8.klasse havde isoleret sig fra venskaber og aktiviteter, for at hellige al sin fritid til online spil.

Vores erhvervsguide tog hans ønsker alvorligt og bad den unge om at undersøge mulighederne, så de kunne tale om det ved næste møde. Det gav pote, for den unge fandt selv frem til at det nok alligevel var mere realistisk og nok også kunne være spændende at blive elektriker. Så det arbejder de henimod nu og drengen har lige afsluttet sin praktik hos en lokal elektriker.

Vi har erhvervsguider hvis mentees bliver mobbede, hvor forældrene har været i en grim skilsmisse og den unge overset eller over-inddraget eller unge hvis venskaber trækker i en dårligere retning end den unge har været tidligere, hvor skolen ikke er klar over hvad der foregår; men bare ser tegnene.Mange af dem lykkes det at få trukket tilbage til glæden ved at lære, ønsket om at indgå i relationer med jævnaldrende osv. Vi deler vores solskinshistorier på vores Facebookside, hjemmeside og det lukkede forum vi har for de frivillige på Linked-In.

De unge der ikke får tilbudt sådan en støtte som vores eller andre foranstaltninger, interviewes leder af Center for Ungdomsforskning, Noemi Katznelson om i Politiken den 22.maj 2015. Hun er ikke bleg for at sige, at sættes der ikke ind i netop 7.-10.klasse, risikerer vi at "Helt almindelige unge ender på gaden".

Og med helt almindelige, mener hun også unge fra middelklassefamilier. Vi vil også gerne tilbyde "helt, almindelige unge" at de kan få en erhvervsguide. Vi ved at det nytter at tænke FOREBYGGENDE og ikke kun sætte mentorforløb i gang når den unge er kommet så langt ud over kanten, at vi umuligt kan løfte opgaven ved hjælp af frivillige.

I den optik undrer det os i overordentlig høj grad, at vi har ledige mentorer i vores program. Og de 216 der er nævnt i overskriften, er kun de ledige vi har, der både har deltaget i vores mentorkursus og vi har indhentet børneattester på. 

Derudover har vi 200+ interesserede i databasen som vi kunne uddanne, hvis det viser sig at efterspørgslen stiger. Det håber jeg hermed at den gør.