Faldet i ansøgere til læreruddannelsen er bremset

I år er der status quo, efter antallet af optagne på læreruddannelsen er faldet med 42 procent gennem de seneste fem år. En række uddannelsessteder har oplevet fremgang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For første gang i de senere år er det glade rektorer, der melder tilbage om ansøgertal til læreruddannelsen. Flere års brat fald i ansøgere er stoppet. Sidste år fik læreruddannelsen i alt 1186 kvote 2-ansøgere. I år er der 1.217.

Det ser formand for rektorforsamlingen Laust Joen Jakobsen som en rigtig god nyhed.

»Selvfølgelig betyder det ikke, at jeg render rundt med armene over hovedet, for der mangler stadig rigtig mange lærere og lærerstuderende. Men det vigtige er, at vi har fået stoppet faldet, og når vi får kvote 1-ansøgerne med til juli, tror jeg på stigning«.

Som årsag til den gode nyhed peger Laust Joen Jakobsen dels på finanskrisen, og dels på at lærerjobbet og læreruddannelsen har fået mere positiv omtale.

»Professionshøjskolerne og Lærerforeningen har jo gjort det længe, men nu har også politikere, kommuner og pressen vist en vilje til at give et mere nuanceret billede af lærerjobbet. Så de unge kan se, at der er et godt job og en god uddannelse. Og så er der selvfølgelig finanskrisen. Der er ingen tvivl om, at der er stor efterspørgsel på lærere, og det ved man, at der også vil være i årene fremover. Det betyder da noget for unge mennesker at se hen mod jobsikkerhed«, siger han.

Uro giver færre ansøgere på Blaagaard/KDAS

Det samlede tal dækker over en del udsving på de enkelte læreruddannelsessteder. Nogle har oplevet en stigning, mens andre har derimod oplevet et fald.

På Blaagaard/KDAS, som er i gang med en sammenlægning, var faldet forventet.

»Det er aldrig godt for ansøgertallene, at der er uro, og det har vi kunnet mærke. Derudover skal de unge med anden etnisk baggrund, som der har været mange af på KDAS, være sikre på, at det bliver ligeså godt på Blaagaard/KDAS. De kalder Blaagaard et barbieseminarium. Så vi skal bruge noget tid på at vise, at det her bliver ligeså godt og på nogle punkter endda bedre«, fortæller uddannelseschef Tove Hvid.

Jakob Wärme Hansen