Debat
0   146

Følg Kinas eksempel!

Kina søger Danmark - og Danmark...?

På grund af mine udgivne oversættelser af og bøger om nogle af de ældste, klassisk kinesiske værker var jeg gennem Venskabsforeningen Danmark-Kina den 8. juni inviteret med på Moesgård Museum til fejringen af 65-året for oprettelsen af de diplomatiske forbindelser mellem Kina og Danmark.

I dagens program var også indlagt workshops. Da jeg har en livslang beskæftigelse med børns leg, liv og læring, og da flere af mine øvrige oversættelser og udgivelser handler om netop dette, gik jeg med i en workshop om leg og læring. Der fik jeg af den kinesiske professor i barndommen og førskolepædagogikken, Yan Chao Yun fra Sichuanuniversitet, i hans meget fine, oplysende og dybt sympatiske oplæg fuldt ud bekræftet, hvad jeg ad andre veje var mere eller mindre orienteret om i forvejen, nemlig at det officielle Kina i disse år leder med lys og lygte efter at få indført den individrespekterende og kreativitetsfremmende tilgang til børn og unge, som er skabt i den danske pædagogiske tradition gennem de sidste cirka 100 år, og som de styrende officielle organer i Danmark netop nu med rystende brutalitet er ved at afvikle for i stedet at indføre det, som det officielle Kina (og mange andre i Kina) ser som en enorm blokering for den enkelte og for samfundet.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg blev klar over, at den kinesiske professor ikke ved, at alt det, som kineserne søger i Danmark, er det, som netop nu søges afviklet i Danmark fra regeringens og KL’s side, og at det sker på baggrund af, at alt, og ganske enkelt ALT, hvad der er blevet sagt om lærerne og skolen under den fortsatte smædekampagne, og alt, hvad der siges om Kina og pædagogiske og skolemæssige resultater, er løgn fra ende til ende fra officielt dansk hold, fra en række såkaldte forskere og fra hovedparten af journalisterne.

Så jeg vil sige som professor Yan Chao Yun: Lad os værdsætte, bevare, fortsætte og videreudvikle den danske pædagogiske tradition, som det har taget et par århundreder at skabe, og stands afviklingen af den. Følg Kinas eksempel med værdsættelse af de danske værdier og af de eksistentielle og sociale holdninger på dette område.

------------------

Hvad angår de pædagogiske udviklingslinjer i Danmark nu, så har jeg skrevet følgende tre essays om forholdene. Det tredje af dem sammenligner nøje det, der sker i Danmark nu, med det der skete i Kina under den såkaldte kulturrevolution under Mao. Download dem gratis via følgende links:

http://nordosten.dk/laerernestover.html

http://nordosten.dk/laererlockoutenoglimpinden.html

http://nordosten.dk/laererlockoutenogdeuhoertestemmer.html

Sammen med Erik Sigsgaard har jeg skrevet en artikel om samme problematik. Den læses her:

http://www.folkeskolen.dk/557084/det-uovervaagede-menneske-i-lyset-af-skolereformens-ekspanderende-institutionalisering

------------------

Og slutteligt et link til en anden artikel om, hvordan de kinesiske studerende klarer sig. Den bekræfter de betænkeligheder, som professor Yan Chao Yun med så stor indsigt antydede omkring det enkelte kinesiske barns muligheder i en opvækst kendetegnet af overvejende at være en brik i en gruppe, der styres og testes frem:

http://m.b.dk/globalt/maaske-var-9.z-slet-ikke-saa-dumme

-----------------

NB: Jeg MÅTTE så under dagens seancer ude på Moesgård optage to indslag med tre kinesiske unge piger på strengeinstrumenter. Det var ufatteligt formidabelt. Min gamle smartphone har optaget det med video så godt, som dens teknik og mine evner tillod det. Har du 10 minutter, så prøv at fornemme den enestående musik – bemærk blandt andet de finger- og håndbevægelser, der skal til for at spille. Hænderne og fingrene og armene bliver som blide bølger, der slår resonerende klare og glissando toner frem. Jeg har også indsat et par billeder af de unge musikere og af professor Yan Chao Yun som indledning til og afslutning på videoen. Her videoen:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ