Blog
0   255

Humor på skemaet

Abonner på nyt om Folkeskoleforældre i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg har ledt forgæves efter humor, under de fælles mål, både de forkætrede forenklede mål og de kendte trinmål med videre. Jeg mener ellers at trivsel og humør hænger sammen!

Man skal ikke grine for sjov, man skal grine for alvor…

Det viser sig at, når de danske skoleelever, skal vælge den bedste lærer, vælger de, en der er en sjov én.

Artiklen fortsætter under banneret

Det glæder mig, det viser at børn stadig evner at være børn, elever og borgere, med kikkerten for det rigtige øje, nemlig hjertet.

Jeg har ledt forgæves efter humor, under de fælles mål, både de forkætrede forenklede mål og de kendte trinmål med videre. IKKE et sted står der noget om, at humor, og humør og glæde spiller ind, som værende en god egenskab at tilegne sig.

Egentlig underligt, som MaxPinlig ville starte sin astrofærd ud i meget mærkelige betragtninger, for at flygte fra en 3D situation… ja egentlig underligt.

Det er for længst bevist, og målt både i tal og i bøger, at begavede mennesker har humor.

At man kommer længst med smil og glæde. Det giver livslyst, kampgejst og fremdrift.

At danske elever ELLERS elskede deres skole, højere end resten af VERDENs skolebørn, langt højere end de finske, som ellers vinder over verden med deres faglige integritet.

”Den sjove lærer”, er den lærer, der griner med og mod sine elever, med sig selv som omdrejningspunkt. Den visdommens gatekeeper, han eller hun nu er. Kun derfra kan der lees.

Børn og voksne med humor, kommer længere, hurtigere og gladere frem i livet.

Det er ganske vist.

Men det kan måske slet ikke forstås, på ministeriet. Måske kender de den slet ikke. Aner simpelthen ikke hvad det betyder? Bruger det slet ikke til hverdag? Regner det ikke for en kvalitet, eller måske, helt begavet, har opgivet at MÅLE det.

Det står stadig udenfor ALLES indsigter/viden/erkendelse, at definere hvad ”læring” er! Ingen ved hvad der foregår inde i det enkelte menneske, når det lærer noget. Vi gætter stadig, kvalificeret, men vi gætter løs.

Her mener man godt at man kan måle indlæring … altså ikke ved at måle indlæringen, men ved at måle et tilfældigt outPUT.

Og det er da morsomt.

Vi ved ikke hvordan du lærer dig at læse, men vi kan måle om du kan stave til et ord. Og det gør vi så!

Vi ved ikke hvordan du lærer at tænke over litteraturen, men vi kan måle om du kan læse en tekst på tid. Så det gør vi så. Eller om du kan gætte hvad en medarbejder fra Evalueringsinstituttet har tænkt. Og det gør vi så.

Og så synes vi at det et GODT:

Så kan vi da ligeså godt indføre humor på skemaet. Vi ved slet ikke hvordan den er skruet sammen, men vi kan se, høre og mærke når den ER der.

Så kan vi da bare måle antallet af latterlyde, eleven kan præstere, eller hvor højt de åbner munden, når de griner; af en indsigt, af lærerens vanvittige nye plan … eller noget andet rigtig sjovt.

Nogen går i hvert fald rundt og griner godt i skægget, af alle de nye tiltag på folkeskolen.

De som laver et utal af tests, de griner hele vejen hen til banken, fordi de har præsteret, et stykke Kejserens Helt nye og Rappe Klæder.

ALLE ved at tænkning ikke kan måles, alligevel, findes der nu tests i skolen, der skal give et billede af elevernes vidensniveau, udfra en stave3ord-i-én, og se lige om du kan se hvad det måske er. Meningsløse ordsammensætninger, der intet som helst relevant kan sige OM NOGET SOM HELST … ha ha ha ha ha og den sidder nu alle, ja ALLE, danske elever og forsøger at gætte sig til. Læringsløshed. Meningsløshed. Tidsspilde.

Så bliver det næsten ikke sjovere..:D

Og det passer perfekt med humoren. Den har netop disse kvaliteter.

Den er uden målrettethed, ingen målbar relevans, den er det rene tidsspilde, og det gælder om at sige noget helt uventet, hvor modtageren (her eleven), skal afkode flere, gerne 3 lag af tænkning, der spænder ben for hinanden… hvor sjovt er det ikke lige.

Hvor mon den lille dreng er, som både kan pege og få ørenlyd, for sin simple sandhed. Der er ikke noget PÅ? Reformen og alle målene er nøgne.

Desværre kræver det både en stor portion humor, heraf den afledte selvindsigt og modet til at turde grine af al halløjet, fordi man selv var fanget i bedraget, af frygt for at være DUM.

Ha ha ha, ja og dum, var lige hvad man var…

Det bliver så sjovt når vi kan grine af det bagefter, som man siger til hinanden, midt i den værste krise…!

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ