Debat

Vi har den gode sag - og vi giver ikke op

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

KL løber fra aftalen om at drøfte det forventede tidsforbrug til forberedelsen. Det er helt uacceptabelt, og den sag skal vi køre arbejdsretsligt.

Samtidig forfølger vi vores strategi om trin for trin at arbejde for at forbedre vilkårene på skolerne. Vi arbejder for at få flere og rimelige ressourcer således, at reform, inklusion mv. er reelt finansieret. Herudover arbejder vi på at skabe nogle bedre rammer på skolerne her og nu - ved drøftelser i alle kommuner og på baggrund af bla. bilag 1.1.

Vi skal stædigt insistere på, at lærerne og kommunerne har en fælles interesse i at skabe arbejdsforhold, der understøtter kvaliteten i skolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Status lige nu er broget. En del kommuner har en form for fælles forståelse eller aftale med den lokale kreds. Flere har gang i at samarbejde om at forbedre forholdene. Her er masser af dialog og et fælles ønske om ordentlighed. Desværre er der også kommuner, der er helt resistente i forhold til det fælles ansvar for skolen. Sorte huller på landkortet og lærerne shopper forståeligt nok der fra. Disse kommuner skal foreningen i samlet flok komme efter. Der er ingen hurtige løsninger kun langsigtet rugbrødsarbejde.

Vi har en strategi og vi er mange! Vi vil fortsat dokumentere, argumentere, kontakte politikere, forældre, meningsdannere og skolefolk, bruge pressen, sætte dagsordenen, køre sagerne, klage, placere ansvar, foreslå løsninger og tage initiativ - og når vi har prøvet alt det, så starter vi forfra igen. Vi har den gode sag og vi giver ikke op.