Folkeskolens leder:

Øv, så er det fødselsdag

Nu har reformen snart etårsfødselsdag. Men på trods af statsministerens optimisme ved valgudskrivelsen er der desværre ikke meget at fejre. Fagbladet Folkeskolen har tre gange i løbet af året spurgt et repræsentativt udsnit af lærerne, hvordan det går med reform og lov 409. Og her kort før sommerferien peger pilen stadig nedad:

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den gode nyhed er, at en tredjedel af lærerne tror, at reformen kommer til at fungere bedre til næste år. Den rigtig dårlige nyhed er, at kun syv procent af lærerne tror, at reformen nogensinde kommer til at give eleverne det faglige løft, som den skulle.

Hvorfor?

Der er så mange himmelråbende modsigelser mellem politikernes ønsker og virkeligheden, at man som daglig iagttager af folkeskolen får lyst til at sige mange mindre pæne ord meget hurtigt efter hinanden. Det meste handler om, at der simpelthen ikke er tid nok. Her er et par stykker:

Politikere: Folkeskolereformen vil gøre/har gjort eleverne dygtigere.

Faktum 1: Otte ud af ti lærere når ikke alle deres opgaver - og derfor har halvdelen af dem skåret ned på antallet af skriftlige opgaver, fordi de ikke kan nå at give eleverne feedback, viser undersøgelsen.

Farvel til fysikrapporten og den engelske stil

»Det lyder meget godt, at man skal gøre tingene på nye måder og udnytte de digitale muligheder, men et eller andet sted er det kejserens nye klæder. Det tager altså tid at skulle give hver enkelt elev ordentlig, individuel feedback«, siger en lærer i undersøgelsen.

Politikere: Lærerne skal samarbejde mere i team.

Faktum 2: De fleste lærere oplever, at de står mere alene i klassen - uden tid til samarbejde.

»Jeg oplever at være blevet enelærer. I mange år har vi haft et teamsamarbejdsmøde hver uge, hvor vi havde tid til at diskutere didaktik. Nu skal vi være heldige, hvis det sker en gang hver tredje uge.

»Virkeligheden er klart en anden, end den er tænkt på papiret«, skriver en lærer. De flere end 300 kommentarer i undersøgelsen fortæller om en helt anden folkeskole end den, som politikerne taler om.

Så skulle man jo tro, at skolelederne og kommunerne i hvert fald slækkede lidt på lov 409 og tilstedeværelsen for at give lærerne mulighed for at lappe på problemerne, så meget de nu kan få tid til.

Nixen bixen: Seks ud af ti af lærerne arbejder med fuld tilstedeværelse - uden fleksmuligheder.

Ret skal være ret, der er mange steder, hvor man eksperimenterer med at få noget ud af elementerne i reformen og er glade for resultatet.

Men i det store billede er lærerne lige så langt fra festen og den gode skolehverdag, som den lille pige med svovlstikkerne var fra familiejulen inde i varmen.

Der er kun én vej, uanset hvem der bliver minister efter valget: Luk lærerne ind, og find nogle løsninger sammen! Ikke kun for lærernes skyld. Men fordi det er den eneste måde at give eleverne en god skole på!