Du er ikke alene

Netværk for nye lærere er en god ide, men organiseringen halter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En god ide, der kan forbedres. Sådan lyder svaret fra Torben Sørensen, 32, nyuddannet lærer fra 1998 og siden lærer på Skansevejens Skole i Nørresundby, hvis man spørger til alle Aalborg Kommunes ordninger for nye lærere.

'Overordnet er det en virkelig god ide, at man på forskellig måde prøver at tage hånd om de unge lærere og forsøger at skabe netværk for de nyuddannede', mener Torben Sørensen.

Men organiseringen af en fast studiekreds for alle Aalborgs nyuddannede lærere har ikke været god nok.

Arrangementerne internt på Skansevejens Skole har han kun ros tilovers for. Både introdagen den 4. august med rundvisning på skolen, meddelelser om diverse regler og om, hvilke andre lærere end tutoren man som ny lærer kan henvende sig til, var god. Også ryste sammen-turen den 14. august for alle skolens lærere med både golfspil og grillaften var vellykket. Og hele ideen med, at man har en tutor på ens skole, som man altid kan gå til, synes han også godt om.

'For mig har det allervigtigste været, at havde man et problem eller et spørgsmål, kunne man som ny lærer altid gå til en eller flere af de andre lærere her på skolen. Og det ér vigtigt med en person for enden af tovet, som man altid kan gå til'.

Men den fastlagte studiekreds, som hver nyuddannet lærer ansat i Aalborg Kommune har fået 25 timers Ø-tid til at deltage i, har ikke fungeret helt optimalt. Studiekredsen begyndte i februar måned med fast møde fra klokken 14.30 til 17.30 hver torsdag.

'Det har været rart at vide, at man ikke er alene, og at få øjnene op for, at andre lærere sidder i samme situation, og at de også har både gode og dårlige skoledage. Men tidspunktet for studiekredsene har bare gjort, at man var træt, og der var ikke altid lige meget entusiasme hos deltagerne. Og så fik vi datoerne for studiekredsen for sent fra forvaltningen, rent planlægningsmæssigt skal de være tidligt ude for at undgå sammenstød med planlagte forældremøder og lignende, og mange af os har jo også andre interesser at gå op i', siger Torben Sørensen.

'Generelle problemstillinger som vanskeligt underviselige børn og konfliktløsning er gode at tage op i sådan en studiekreds, men det er svært at forholde sig til problemer på de individuelle skoler. Jeg har for eksempel haft nogle problemer med nogle forældre, og her brugte jeg min tutor og skolelederen på Skansevejens Skole'.

Hvor god man er til at få løst problemer internt på skolerne, afhænger af, hvilken ledelsesstruktur der er på skolen, og hvor åbent lærerkollegiet er. Men hvor mange nye lærere der kommer til skolen, er også afgørende. På Skansevejens Skole var de otte lærere, der begyndte efter sommerferien, hvoraf fire var helt grønne.

'Vi nye har brugt hinanden meget. Når en af os har haft en hård uge, har vi sat os ned og snakket om problemerne. Men på skoler, hvor man er den eneste nye, må man helt sikkert mangle nogen at tale med, og dér er tutorordninger og studiekredse virkelig nødvendige'.

don