Nogen at tale med

Man skal have det godt, hvis man skal fungere som lærer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hanne Halberg, 52, lærer på Skansevejens Skole i Nørresundby i Aalborg, har i år fungeret som tutor for skolens otte nye lærere, hvor de fem er nyuddannede. Et arbejde, hun finder mere berigende end hårdt, for ud over at give viden og erfaring modtager hun også en masse inspiration i arbejdet med de unge kolleger. Men det har været svært at vide, hvad der skulle holdes møde om, og hvor tit hun og skolens nye lærere skulle stikke hovederne sammen.

'Vi skal jo ikke bare holde møder for mødernes skyld, og i forvejen har vi meget at løbe til her på skolen. Så jeg spurgte de nye om, hvilke emner eller problemer de gerne ville have, vi skulle tale om'.

Specielt i begyndelsen sporede Hanne Halberg en mæthedsfornemmelse hos de nyuddannede lærere, der ikke altid klappede af lutter begejstring, når der indkaldtes til møde.

'Trætheden hænger sammen med, at alt er nyt; nye børn, ny skole, nye kolleger. Det er svært at finde overskud', mener Hanne Halberg.

Så indtil nu er det blevet til tre tutormøder ud over al introduktionen ved skoleårets begyndelse. På de tre møder har forældreklager, kollegiale aftaler, specialfunktioner på skolen og alle de små daglige problemer været oppe at vende. Møderne har varet omkring 20 minutter. For at undgå for mange møder er aftalen i dag, at de unge kan kontakte tutoren, hvis de har behov for et møde. Hanne Halberg står hele tiden til rådighed for de nye lærere, så de ikke føler, at de er alene.

'Skal man fungere som lærer, er det vigtigt, at man har det godt, og at man har nogen at tale med. Dernæst skal man kunne indrømme og acceptere, at man indimellem begår fejl som lærer'.

don