Debat

Hjælpepakke til folke­skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Åbent brev til Bertel Haarder: Jeg har efter 25 år som selvstændig landmand valgt at uddanne mig som lærer. Mange kunne have glæde af sådan et karriereskift, hvor mange af ens tidligere fordomme bliver sat i relief. Jeg har nok tidligere tilhørt den gruppe med overskriften: Hvor svært kan det være? Og hvorfor lærer de ikke noget mere i skolen?

Jeg er glad for at være lærer - det er både spændende og udfordrende, men den danske folkeskole har nogle meget store problemer, hvis vi skal kunne leve op til regeringens mål om på længere sigt at få 95 procent af de unge til at tage en uddannelse.

Manglende faglighed i folkeskolen løses ikke ved længere læreruddannelse, men skyldes helt andre grunde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- Manglende respekt blandt både elever og forældre.

- Curlingbørn (børn, hvis forældre har feje alle forhindringer væk)

- Børn med resursesvage forældre

- Resursestærke forældre, der vil have skolen tilpasset netop deres barn

- Manglende tid (skolen pålægges flere og flere opgaver, som tidligere lå i hjemmet)

- For lidt synlig skoleledelse

- Manglende forståelse og opbakning fra forældre

- Manglende sanktionsmuligheder

- Meget stor faglig spredning i de enkelte klasser

- Skolen skal rumme alt for mange elever med brug for speciel hjælp.

Brevet med forslag til hjælpepakke kan læses i sin helhed på folkeskolen.dk/debat