Sæt børn på spil

Overraskende meget på spil

Denne bog giver en god og grundig håndsrækning til, hvordan man kan arbejde innovativt i folkeskolen gennem udvikling af brætspil.

Indtil nu har jeg haft det noget ambivalent med tanken om at fremstille brætspil som en del af min undervisning. På den ene side har jeg haft en idé om fremstilling af spil som en frygtelig tidskrævende og uoverskuelig proces med et halvsløjt resultat. På den anden side har jeg jævnligt og med succes spillet diverse spil med mine elever i undervisningen og hver gang tænkt, at ”det må vi gøre noget oftere!” Men hvorfor egentlig ikke gøre begge dele?

Titel: Sæt børn på spil

Forfatter: Martin Nedergaard Andersen

Pris: 150

Sider: 93

Forlag: Forlaget Birmar

”Sæt børn på spil. En innovativ undervisningsmetode” er ”en trin for trin-vejledning for skolelærere og forældre”, der vil arbejde med at udvikle og opfinde brætspil med børn. Efter en introduktion og lidt om forfatteren bringes man gennem de forskellige trin i planlægningen, gennemførelsen og evalueringen af processen. Bogen er et reelt undervisningsredskab, hvor der er tænkt på det hele ned til mindste detalje, blandt andet materialelister, skabeloner til kopiering og anbefalet tidsforbrug for enkelte trin. Man får også vejledning i, hvordan forløbet kan afkortes, hvis man har brug for det, ligesom der efter hvert kapitel er gjort plads til egne notater. I de sidste kapitler redegøres der for bogens pædagogiske afsæt og gives eksempler på anvendelsen af brætspil i de forskellige fag.

Bogen er hurtigt og let læst. Det er en god brugsbog, der sagtens kan læses undervejs i undervisningsforløbet eller fungere som manual i klasseværelset. På grundig og kompetent vis bliver man introduceret til spiludviklingens mange faser uden at miste overblikket, guidet sikkert gennem hele processen, får god hjælp til forberedelsen og derved mod på at afprøve det i praksis.

Og så er der vist kun tilbage at sige: God spillelyst!