Sylvain Virgier og Aurore Forgeron besøger 12 skoler i 16 lande i deres campervan, hvor de bor på størstedelen af deres rejse. Denne uge har de dog boet hjemme hos lærer Marie Louise Petersen i København.

Franske lærere: Vi ville gerne have jeres it og håndværksfag

Et fransk lærerpar rejser i øjeblikket Europa tyndt I en campervan for at se på specialundervisning, it og efter-skole-aktiviterer. I sidste uge besøgte de Trongårdsskolen i Lyngby. De var misundelige på de håndværksmæssige fag, men ville ikke overtage den løsere disciplin i klassen. Se også video til brug i klassen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sylvain Vigier drømte om at køre Europa rundt på cykel. Hans kæreste Aurore Forgeron var ikke begejstret. Det blev hun til gengæld, da han kom på at bytte cyklen ud med en campervan og kombinere med deres fælles passion for undervisning. Og efter fems års arbejde med at søge fonde og skabe kontakter til skoler gennem det international skolesamarbejde Etwinning er de I øjeblikket i fuld gang med deres knap 6 måneder lange tur, hvor de besøger skoler og lærere i 16 lande.

Den forløbne uge har de tilbragt på Trongårsskolen I Kgs. Lyngby, mens de har boet hos fransklærer Marie Louise Petersen, som de har fået kontakt til gennem Etwinning.

"Den største forskel mellem fransk og dansk skole er stemningen i klassen. Danske elever er væsentligt mere afslappede over for deres lærere. I Frankrig ville eleverne aldrig tale i munden på hinanden eller på læreren, og det ville aldrig forekomme, at de var på facebook i timerne. Mobiltelefoner er absolut forbudt i undervisningen", fortæller Sylvain Vigier. Og Aurora Forgeron nikker kraftigt og griner lidt, mens hun ryster på hovedet.

"Det gode ved det er, at de helt sikkert ikke er så stressede, som franske elever er. Det er for meget i Frankrig. Der er også forskellen med at kalde læreren ved fornavn. Det ville man heller aldrig gøre i Franskrig."

"Først slog det os som godt, at eleverne er mere afslappede, men nu er jeg ikke længere så sikker. Det er helt sikkert godt for gruppearbejde, men i forhold til at indlære og huske ting, tror jeg ikke, det er godt med så meget støj", siger Sylvain Virgier.

Frankrig går mod kortere skoledage

Frankrig går mod kortere skoledage

De to lærere har tre fokusområder på deres rejse, som blandt andet har ført dem til Ungarn, Sverige og Storbritanien. De ser på it, specialundervisning og efterskoleaktiviteter. Emnerne udspringer dels af en ny skolelov, der kom i i 2013, og dels af deres egen interesse. Loven siger, at de franske skoler skal inkludere flere elever i normalundervisningen, og at it skal bruges mere i skolen. Det er planen, at alle 7. klasser skal have en ipad i 2016, men det vil de to lærere nu se, før de tror det.

"Det har været interessant at se, hvordan it bliver brugt her. De har rigtig godt udstyr, og det er en klar fordel, at eleverne bare kan bruge computere og ipads, når det passser ind. Hos os skal man stadig gå op i et særligt it-rum, når man skal bruge computere. Det bliver en mere naturlig del af undervisningen her", siger Sylvain Virgier.

Det tredje fokusområde er efter-skole-aktiviteter, som er blevet vigtigt i Frankrig, fordi man har kortet skoledagen af. Hidtil har eleverne været i skole til kl 17, men nu vil man stoppe kl 15, og det betyder, at børnene i højere grad skal gå til fritidsaktiviteter.

"Frankrig er det eneste land, hvor børnene slutter dagen så sent. Selv om de har en lang frokostpause, så er det alligevel mange timer. Det har været interessant at se, hvordan man gør det på en anden måde i alle de lande vi har besøgt".

Savner håndværksfagene

Savner håndværksfagene

Aurore Forgeron er meget imponeret over de kreative fag. De har besøgt timer i håndværk og design. Og den dimension ville hun meget gerne have ind i den franske skole.

"Her virker det til, at der er en fin balance mellem, at de dels arbejder med ny teknologi, men på den anden side også får brugt deres hænder og arbejdet med deres taktile side. Håndværksfag og billedkunst er helt forsvundet ud af den franske skole, og det er en stor fejl, synes jeg. Det var så fint at se her".

Hun noterer sig også, at børnene i de små klasser ikke havde sko på.

"Det virker så fint. Jeg er sikker på, at det skaber en anden stemning, hvor de kan føle sig mere hjemme i klassen og have det bedre socialt. Det vil jeg tage med hjem".

Godt at få talt fransk

Marie Louise Petersen, som har haft de to franske lærere boende, og som har arrangeret deres besøg, har fået rigtigt meget ud af den seneste uge.

"Det har været spændende at høre deres perspektiver på tingene her, men i høj grad også, at de har besøgt så mange andre landes skoler. Og så har det jo været så fint at få dem på besøg i mine franskklasser. De var meget nysgerrige, og jeg er da stolt af, at de faktisk forstod en del af det, Aurore og Sylvain fortalte. Og de har fået åbnet verden for det frankofone".

Anne Marie har tidligere brugt Etwinning til andre projekter. Og det har været meget positivt at få kontakt til de to franske lærere. Hun har også nydt at have dem boende og få snakket en masse fransk.

"Sproget bliver jo rustent, hvis man ikke får det brugt hele tiden".

Video og blog til brug i klassen

Video og blog til brug i klassen

Se Sylvain Virgier og Aurore Forgeron fortælle, hvad der er de største forskelle mellem den danske og den franske skole. Lige til at bruge i klassen. Se også deres blog fra rejsen.

Powered by Labrador CMS