Anmeldelse Pædagogik
0   777

Kaos er godt for børn

Vilde og farlige lege er en vigtig forudsætning for børns udvikling. De skal ikke pakkes ind i vat.

Vildt og farligt

Fakta


Titel
Vildt og farligt

Pris
299

Sider
272

Forlag
Akademisk Forlag

Denne antologi består af elleve artikler, der med hver sin indgangsvinkel går bag om børns og unges udfoldelser med vilde og farlige bevægelseslege. Artiklerne er baseret på forskning, og nogle har en pædagogisk og praksisrelateret tilgang. Der er praksisartikler om parkour, trampolinleg, kamplege, cirkusaktiviteter og om naturbørnehaver. Aktiviteter med frie bevægelsesmønstre og sociale relationer.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen er blevet til i et samarbejde mellem danske og norske forskere. Undersøgelserne viser, at børn gennem leg, bevægelse og farlige lege udvikler sociale og mentale kompetencer, der fremadrettet ruster dem bedre i forhold til uforudsete og farlige situationer. Ved kaosleg mobiliseres alle sanser, og vi befinder os i overgangen mellem mestring og det farlige, og netop i flow passer udfordringerne til forudsætningerne. Med en aktiv og trænet krop med kropslige erfaringer erhverver barnet mental robusthed og erfaringspotentiale til at håndtere frygt og nye situationer.

Tendensen i samfundet er, at vi i bedste mening sætter stort fokus på sikkerhed og fjerner alle faremomenter på legepladser og ved fysiske udfoldelser. Dette gælder også på skole- og institutionsområdet. Ansatte bør her overveje, om det er egne grænser, der sætter rammerne og begrænsninger for udfordringerne, eller om det reelt er børnenes grænser og behov. Sætter vi i virkeligheden begrænsninger for barnets udviklingspotentiale? Det gør vi ifølge forskningen.

Der er stof til eftertanke for curlinggenerationen og alle, der pakker deres børn ind i vat. Forskningen viser, at disse børn får frataget et udviklingspotentiale, der i en foranderlig verden stiller dem ringere både fysisk og mentalt.

Hver dag møder både børn og voksne uforudsete og farlige situationer, og jo færre erfaringer vi har med at takle sådanne, jo ringere bliver vi til risikomestring. Dette er et paradoks i en tid, hvor der er øget fokus på bevægelse, og hvor det er en kvalitet at kunne takle nye situationer.

Det er meget interessant læsning og stof til eftertanke og nytænkning. Bogen anbefales varmt til forældre, pædagoger og lærere.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ