Anmeldelse

Vildt og farligt

Kaos er godt for børn

Vilde og farlige lege er en vigtig forudsætning for børns udvikling. De skal ikke pakkes ind i vat.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne antologi består af elleve artikler, der med hver sin indgangsvinkel går bag om børns og unges udfoldelser med vilde og farlige bevægelseslege. Artiklerne er baseret på forskning, og nogle har en pædagogisk og praksisrelateret tilgang. Der er praksisartikler om parkour, trampolinleg, kamplege, cirkusaktiviteter og om naturbørnehaver. Aktiviteter med frie bevægelsesmønstre og sociale relationer.

Fakta:

Titel: Vildt og farligt

Pris: 299

Sider: 272

Forlag: Akademisk Forlag

Bogen er blevet til i et samarbejde mellem danske og norske forskere. Undersøgelserne viser, at børn gennem leg, bevægelse og farlige lege udvikler sociale og mentale kompetencer, der fremadrettet ruster dem bedre i forhold til uforudsete og farlige situationer. Ved kaosleg mobiliseres alle sanser, og vi befinder os i overgangen mellem mestring og det farlige, og netop i flow passer udfordringerne til forudsætningerne. Med en aktiv og trænet krop med kropslige erfaringer erhverver barnet mental robusthed og erfaringspotentiale til at håndtere frygt og nye situationer.

Tendensen i samfundet er, at vi i bedste mening sætter stort fokus på sikkerhed og fjerner alle faremomenter på legepladser og ved fysiske udfoldelser. Dette gælder også på skole- og institutionsområdet. Ansatte bør her overveje, om det er egne grænser, der sætter rammerne og begrænsninger for udfordringerne, eller om det reelt er børnenes grænser og behov. Sætter vi i virkeligheden begrænsninger for barnets udviklingspotentiale? Det gør vi ifølge forskningen.

Der er stof til eftertanke for curlinggenerationen og alle, der pakker deres børn ind i vat. Forskningen viser, at disse børn får frataget et udviklingspotentiale, der i en foranderlig verden stiller dem ringere både fysisk og mentalt.

Hver dag møder både børn og voksne uforudsete og farlige situationer, og jo færre erfaringer vi har med at takle sådanne, jo ringere bliver vi til risikomestring. Dette er et paradoks i en tid, hvor der er øget fokus på bevægelse, og hvor det er en kvalitet at kunne takle nye situationer.

Det er meget interessant læsning og stof til eftertanke og nytænkning. Bogen anbefales varmt til forældre, pædagoger og lærere.