Debat

Respekt og tillid til den professionelle lærer

De nationale mål for folkeskolens udvikling, som de står i folkeskoleloven, er kendte: – At udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan. – At mindske betydningen af social baggrund i forhold til de faglige resultater. – At tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indsatser for at nå målene er sat i gang fra centralt hold og følges op lokalt:

- Gennem måltal for elevernes fremgang i læsning og matematik skal nationale test og den kraftige indsats for brug af en læringsmålstyret undervisning øge elevernes faglige udvikling.

- Gennem undersøgelser af forskningsresultater af social baggrunds betydning, hvor Det Nationale Forskningscenter for Velfærd kan finde 179 undersøgelser, som primært stammer fra forskning i USA - med et andet skolesystem og andre uddannelsestanker end vores i Danmark.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- Gennem trivselsundersøgelser på alle klassetrin undersøges, hvor der skal sættes ind med tiltag for at forbedre elevernes trivsel.

Men respekten for den professionelle lærers viden og praksis? Hvor er den henne? Her mangler mål og indsats!

Man presser lærerne til en undervisning, der målstyret skal føre til en bestemt faglighed, der kan passe til, at resultaterne i de nationale test bedres.

Trods mange års fokus på betydningen af negativ social arv, som det har heddet, så er der ikke dansk forskning på området, men man henter det i et land med anden uddannelsesmæssig kontekst.

Man sætter trivselsundersøgelser i gang, hvor eleverne skal vurdere lærerens undervisning og arbejdsindsats.

Respekten for den professionelle lærers viden og praksis, som de nationale mål taler om, er fraværende i indsatsen. Hver dag udfører tusindvis af danske lærere et fantastisk arbejde for at gøre eleverne så dygtige som muligt og for, gennem så god en undervisning som det er muligt under de pressede forhold med for mange opgaver i forhold til resurserne, at skabe god trivsel i klassen for alle elever.

Manglen på synlig respekt for lærernes arbejde fører også til, at lærerne søger væk fra folkeskolen, at forældre i stigende grad flytter deres børn på private skoler, og at unge mennesker ikke søger læreruddannelsen.

Politikere og andre beslutningstagere omkring skolen skylder at italesætte lærernes og skolens store indsats og konkret at vise, hvordan man fra ministerium og politisk side vil være med til at øge respekten for lærerarbejdet!

Powered by Labrador CMS