Lærer til lærer

Opvækst i Norden

På tværs af skoler og nordiske grænser arbejder elever på mellemtrinnet med Norden via bloggen "Opvækst i Norden", i hele uge 17.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

OPVÆKST I NORDEN

I Sønderborg Kommune arbejder eleverne på mellemtrinnet med den nordiske dimension i undervisningen på tværs af fag og i samarbejde med en skole i Norge og en skole i Sverige.

Af: Marie Fink og Maj Britt Andreasen

6.klasse arbejder med dagens spørgsmål

Det summer af dialog og engagement i 6 klase på Rinkenæs Skole i Sønderborg Kommune.

Eleverne sidder fordybet og filosoferer over dagens spørgsmål: ”Skal man altid være enig?”

Hver morgen i denne uge offentliggøres et ”dagens spørgsmål”, som er et filosofisk spørgsmål, der har til formål at få eleverne til at reflektere over etik og værdier.

Det divergerer fra klasse til klasse og fra skole til skole, hvordan spørgsmålene besvares. Nogle vælger at sende en samlet besvarelse af sted og andre vælger blot at tale med nærmeste sidemand.

Bloggen - Bindeleddet imellem eleverne på tværs af de deltagende skoler, er en blog.

Bloggen hedder ”Opvækst i Norden”. Elever og lærere sender digte, kortfilm, erindringer og fortællinger direkte til Global House, som herefter uploader til bloggen til fælles glæde og gavn for alle. Global House har valgt at bruge bloggenren fordi den er dynamisk både i indhold og form. Global House har udvalgt tekster, undervisningsmaterialer og links som elever og lærere inviteres til at bruge i det omfang de har lyst og tid. Bloggen ændrer løbende indhold i takt med, at der fremsendes indlæg og produkter, hvilket gør at eleverne ikke kun passivt konsumerer fra sitet, men også bliver aktive deltagere, og det er en af de væsentligste didaktiske årsager til, at Global House har valgt denne genre. Global House kan vælge at afvise eller slette besvarelser som er upassende. Denne måde at arbejde på viser sig at korrelere rigtig godt med, at Global House har lagt op til, at deltagende skoler/klasser selv selekterer i tilbud og prioriterer deres tid.

Opvækst i Norden

I Sønderborg Kommune arbejdes der i denne uge med den nordiske dimension i undervisningen. Det gennemgående tema for alle årgange på mellemtrinnet er opvækst i Norden. Temaet ”Opvækst i Norden” er valgt, fordi det er en god indfaldsvinkel at nå eleverne med og det giver mulighed for at sammenligne opvækstvilkår i de nordiske lande. Målet med ugen er at øge elevernes viden om Norden og styrke elevernes kendskab til de nordiske sprog. Det er en tværfaglig uge, hvor fagene dansk, natur/teknik, historie og musik indgår.

International læseplan i Sønderborg Kommune

I 2010 vedtog Børn- og Uddannelsesudvalget i Sønderborg Kommune en international læseplan for skolerne. Læseplanen indeholder forslag til, hvordan der kan arbejdes med implementeringen af den internationale dimension i undervisningen samt mål for indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen, som skolerne er forpligtede på at leve op til. I kommunens internationale læseplan prioriteres det, at eleverne deltager i samarbejdsprojekter med andre nordiske lande.

På mellemtrinnet skal eleverne deltage i en international uge med forskellige temaer. I år har Global House valgt at sætte fokus på Norden.

Tværfaglig uge

I dansktimerne er målet, at eleverne får viden om ligheder og forskelle mellem de nordiske sprog og kulturer. Eleverne kan bl.a. lytte til højtlæsning fra nordiske lande via bloggen og arbejde med nordiske kortfilm.

På Hørup Central skole, har de lært at ”norsk er lettere at forstå end svensk, selvom Sverige er tættere på Danmark” og på Ahlmann skolen har nogle elever bidt mærke i at ”I Island er der ikke kun is og sne, men også varmt om sommeren og børn går i skoler lige som vores”. Herudover skal eleverne arbejde med at skrive digte, erindringer eller lave en kortfilm om at vokse op i Norden. En 5.klasse på Hørup Central skole har valgt at lave uroer, som skal fungere som nordiske ordbøger. Klik her for Billeder

I musik kan eleverne synge nordiske sange, i historietimerne kan eleverne lære 3 nordiske videnskabsmænd at kende; Anders Celcius, Roald Amundsen og Tycho Brahe og i natur/tekniknologi skal eleverne lave et termometer, en model af solsystemet og/ eller en regnmåler.

Elevproduktionerne bliver løbende sendt til Global House, som sørger for at det bliver lagt ud på bloggen til fælles glæde for alle deltagende skoler.

Klik her for Video med interviews

I Sønderborg Kommune er arbejdet med det globale perspektiv samlet i et videns- og vejledningscenter, Global House. I kommunens internationale udvalg sidder en repræsentant fra hver skole som samarbejder med Global House for at støtte skolerne med implementeringen af den internationale dimension i undervisningen.

Global House er et ressourcecenter, hvor lærere og pædagoger har mulighed for at finde inspiration til arbejdet med at udvikle elevernes sproglige færdigheder og interkulturelle kompetencer.