Anmeldelse

Håndbog i læsevejledning

Håndbog i læsevejledning

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der udgives et hav af bøger om læsevejledning i disse tider, og nu er der kommet en ordentlig moppedreng af en håndbog, som Jørgen Frost har redigeret og også selv skrevet indlæg til. 500 sider bestående af 20 forskellige indlæg skrevet af forskellige danskere og nordmænd, som har en stor viden inden for et specielt område af det skriftsproglige felt. "Håndbog i læsevejledning - teori og praksis" hedder den, og der belyses mange aspekter ved læsevejlederfunktionen.

Fakta:

Titel: Håndbog i læsevejledning

Pris: 428 kroner

Sider: 504 sider

Type: Bog

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Her kan man læse om læsevejlederen som kvalitetsudvikler, en skoleleders overvejelser over læsevejlederfunktionen, retstavningsundervisning, storyline og læsekurser for hele klasser, ordforråd og læseudvikling med meget mere. Det er godt, at der er to store afsnit om matematik og læseforståelse. Det er forholdsvis nyt, at der bliver taget fat om dette, og det er vigtigt, at man ude på skolerne tager højde for denne side af læseforståelsen.

Jeg synes også, det er interessant at høre en skoleleders syn på læsevejlederens arbejdsområde. Der kan man få ideer og oplæg til diskussion med egen skoleleder. Jørgen Frost er for mange et ikon inden for læsning, ingen tvivl om hans store indflydelse på læsning og læseudvikling i Danmark (og Norge,) så der er store forventninger til hans udgivelser. Og det er grundigt og gedigent arbejde, men jeg synes ikke, der er så meget nyt under solen.

Man kan hævde, at en håndbog er et opslagsværk, det er ikke her, det nye skal præsenteres, men jeg kan godt lide at blive begejstret, og jeg synes, begejstringen udeblev. Det betyder ikke, at bogen er uvæsentlig, dens styrke ligger i, at artiklerne er samlet i et (stort) værk.