Blog
0   332

Innovation i en åben skole

Abonner på nyt om Nationalt netværk af skoletjenester i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

"Det er vildt fedt ikke kun at skulle lære noget, men også bidrage med noget" (elevcitat)

For nogle år siden var jeg med i et projekt, hvor eleverne i en 8. klasse skulle arbejde med ideer til byudvikling i Odense Havn, komme med forslag til initiativer, som for dem ville bidrage til et godt bymiljø. Det indebar bl.a. en tur til Odense havn, undersøgelser af fakta og lovmæssigheder i de offentlige forvaltninger o.m.m. Kort sagt fik eleverne inspiration og viden fra det eksterne miljø gennem egne observationer, inddragelse af fagfolk og ekspertiser til deres innovative proces.

I dag er innovation og entreprenørskab blevet et af de fire tværgående temaer i folkeskolens fag. Grundsubstansen i innovative processer er elevernes egne idéer til produktudvikling. Al erfaring viser, at det at arbejde med autentiske problemstillinger er en stærk motivationsfaktor for elevernes læring.

Artiklen fortsætter under banneret

Mange kulturinstitutioner og virksomheder har allerede årslange erfaringer med at arbejde med kreativitet og kreative processer, innovation og entreprenørskab. Så lad det være en opfordring: brug kunstmuseet som kulisse til at få inspiration til den gode ide eller som værksted til at skabe dit eget æstetiske værk, gå i dialog med det lokale rensningsanlæg og lad fx store elever ideudvikle på formidling til mindre elever omkring et besøg, udvikl sammen med det lokalhistoriske arkiv en app til en tematisk byvandring for turister eller kontakt de lokale virksomheder og offentlige forvaltninger og få autentiske problemstillinger, hvor eleverne generer forslag til energibesparelse, naturgenopretning, kunst i bybilledet o.m.m. Kort sagt – tøv ikke, brug de eksterne læringsmiljøer i din innovative og entreprenante undervisning.

Har du brug for at komme i gang?

Kontakt den regionale koordinator i SkoletjenestenNetværk

Få hjælp fra Fonden for innovation og Entreprenørskab

KIE modellen – innovativ undervisning i folkeskolen, E. Kromann-Andersen, I.F. Jensen, Erhvervskolernes forlag 2009

Innovative elever L. Rohde, A.L.Olsen, Akademisk forlag 2013

Den kreative platform 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen