Debat

Elever skal være klar til en ungdomsuddannelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er heldigvis ikke tale om nogen molbohistorie, når det handler om at gøre vores ældste folkeskoleelever parate til en ungdomsuddannelse og få flere til at vælge en erhvervsuddannelse, som det påstås i lederen i Folkeskolen nummer 8/2015.

En moderne molbohistorie
 

Et af målene med den reform af erhvervsuddannelserne, der træder i kraft til sommer, er netop at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse. For som det også fremgår af lederen, vælger alt for mange automatisk det almene gymnasium, mens for få er opmærksomme på de mange muligheder, der er med en erhvervsuddannelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Alle skal udfordres i deres uddannelsesvalg, men det er og bliver de unge, der ikke vurderes parate til en uddannelse, der har behov for mest vejledning. Derfor har vi fokuseret vejledningen i grundskolen mod den gruppe af unge. Men alle elever og deres forældre får fortsat vejledning i form af kollektiv vejledning, uddannelsesaftener med mere. Derudover skal alle elever deltage i introduktionskurser i 8. klasse. Her skal de vælge mindst en erhvervsrettet uddannelse. Derudover sidder der en masse dygtige vejledere klar til at hjælpe de unge i vores eVejledning, ligesom de unge kan bruge UddannelsesGuiden ug.dk.

Ved at fremrykke den første uddannelsesparathedsvurdering til 8. klasse er der bedre tid til at arbejde målrettet mod at gøre eleverne klar til en ungdomsuddannelse. Vi forventede, at omkring 20 procent af de unge ville blive vurderet ikke-uddannelsesparate. Tallet har vist sig at være 26 procent på landsplan. Det er højt, men ikke de tal, Folkeskolen skriver om.

Både vejledere og skoler har skullet vænne sig til de nye systemer, og der har været udfordringer undervejs, som vi skal rette op på. Men det vigtigste er, at alle får den hjælp, de har brug for.