DLF: Skolen har brug for professionelle lærere

En professionel lærer, der tænker selvstændigt og tager fagligt velbegrundede beslutninger i undervisningen – det er, hvad elever og skoler har brug for, mener Danmarks Lærerforening.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antorini: 
Folkeskolereformen er en læringsreform 

Undervisningen i folkeskolen skal være læringsmålstyret, mener undervisningsminister Christine Antorini. Og læreren skal følgeligt være læringsleder for eleverne i deres læreprocesser.

Formanden for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening, Bjørn Hansen, vil hellere tale om den professionelle lærer. En lærer, der qua sin uddannelse og erfaring løbende vurderer, hvad eleverne har brug for i undervisningen for bedst muligt at kunne udvikle sig fagligt og personligt.

»Vi har altid skullet tage hensyn til, hvad eleverne skal lære, og har så planlagt undervisningen efter det: Hvordan gør jeg som lærer det bedst? Hvilke metoder kan jeg bruge, for at eleverne når hen til målene?« tilføjer han og læser op fra Lærerforeningens principprogram om den professionelle lærer:

»Det er lærerens ansvar, at undervisningen sigter mod at opfylde de fastlagte målsætninger og rummer en faglig progression. Inden for de fastlagte mål og rammer foretager den professionelle lærer valg af indhold og metode i undervisningen«.

»Selvfølgelig er det sådan, vi skal arbejde, også nu. Jeg kan ikke se, at det skulle være anderledes«, siger Bjørn Hansen.

»Vi skal stadig hele tiden holde os for øje, at det er den professionelle lærers ansvar at beslutte, hvad der er bedst i en given situation. Læringsmålstyret undervisning kan være én måde at gøre det på, men man kan også arbejde på andre måder i folkeskolen. Det kommer an på elevens behov. Den professionelle lærer tager hensyn til elevernes behov«, fastslår han.

Ny rolle som lærer: Læringslederen