Debat
0   547

Nytænkning af disciplin og respekt i folkeskolen

Lærerne skal blive bedre til at skabe respekt om deres person og mellem børnene i klasselokalet. Der er desværre mange lærere der oplever den mangel på naturlig autoritet i klasselokalet. Dette er nødvendigt for at kunne formidle ens faglige kunnen. Lærernes opgave er at få styrket og motiveret elevernes faglige og sociale udvikling. Den opgave kan forekomme uoverskuelig, hvis ikke man har den naturlige autoritet, og ikke mindst den gensidige respekt mellem lærer og elev.

Bedre disciplin og respekt hos folkeskoleelever. 

Lærerne skal blive bedre til at skabe respekt om deres person og mellem børnene i klasselokalet. Der er desværre mange lærere der oplever den mangel på naturlig autoritet i klasselokalet. Dette er nødvendigt for at kunne formidle ens faglige kunnen. 

 

Lærernes opgave er at få styrket og motiveret elevernes faglige og sociale udvikling. Den opgave kan forekomme uoverskuelig, hvis ikke man har den naturlige autoritet, og ikke mindst den gensidige respekt mellem lærer og elev. 

Artiklen fortsætter under banneret

 

For at kunne nå dette mål må man først skabe tillid til eleverne og tilliden kommer fra at man kender modpartens væsen. Dette betyder at eleverne skaber tillid til den lærer der kender sig selv og kan lede sig selv. Læreren skal kunne opføre sig ordenligt, være sandfærdig og vise eleverne troværdighed. Læreren skal lede sig selv mod disse ting for at kunne lede andre. 

 

Det er ligegyldigt hvor god man er til sit arbejde og hvor dygtigt man er som lærer fagligt, dette er ikke forudsætningen for at kunne lede, da der mangler respekt, så eleverne følger din vejledninger. For hvis eleverne implicit skal føle den tillid og tryghed ved læreren kræver det respekten til læreren. 

 

Forældrene har et ansvar omkring børnenes disciplin og respekt i skolen. 

Det er først og fremmest utrolig vigtigt at forældrene ikke taler negativt om lærerne hjemme ved spisebordet, dette destruerer respekten for lærerne i skolen. Respekt for lærerne skal komme fra børnene, forældrene og samfundet, først der vil vi opleve en skolesucces og udvikling omkring børnenes læring og trivsel. Det er på det tidspunkt lærerne vil kunne gennemføre en lektion uden forstyrrelser og larm, samtidig med at der bliver skabt læring. 

Det er netop den finske folkeskolemodel der handler om respekt for lærerne, der bl.a. har skabt den succes blandt eleverne i Finland. Den finske folkeskole er blevet kaldt for verdens bedste af flere forskere, deres udtalelser bliver understøttet af internationale undersøgelser, der viser de finske elever som ligger i top i alle faglige kategorier. 

 

Det handler ganske enkelt om respekt. I Danmark og Sverige er det ikke unormalt at eleverne styrer klassen. Dette understreger Frans Ørsted Andersen fra Danmarks Pædagogiske Universitet, der har undersøgt fænomenet, hvor den primære forskel er at der altid er ro og lærerne har overblik over klasselokalet i den finske skole. 

 

Den finske skolemodel burde være en inspiration når det kommer til at skabe ro og erobring af klasselokalet, og i det hele taget klasserumsledelse. 

 

Dog er det bemærkelsesværdigt når det kommer til elevernes trivsel i den finske skole. Her ligger eleverne i bund når det kommer til trivsel, eleverne viser mangel på motivation til at gå i skole. Dette kan primært skyldes den hierarki, hvor læreren er i toppen og eleverne befinder sig i bunden, og ikke mindst den strenge disciplin. Hvilket er et negativt udspil, på trods af at eleverne klarer sig godt fagligt. 

 

Jeg mener bestemt at vi her kan lære noget af den finske skolemodel trods de negative elementer. Respekt og disciplin er en vigtig del af skolen der skal opretholdes og vedligeholdes. Den dårlige trivsel kan overvindes ved at vi beholder den gensidige respekt. Det er vigtigt at det ikke kun er eleverne der viser respekt, men at læreren også viser respekt for eleverne så der skabes tillid. Vi skal ikke til at skabe et distancerende forhold mellem lærer og elev, da det er vigtigt at fastholde den nærhed og positiv lærer-elev relation der finder sted. 

 

Vi skal ikke forstå begrebet respekt for autoritet, men snarere som gensidighed og forståelse. Respekt er ikke noget man får, men noget man gør sig fortjent til, og derfor skal det være en forståelse af hvad man har udvist der gør at der udvises respekt. 

I Danmark vil vi så gerne nå målet, men vi vil for alverdens skyld ikke anvende midlerne derhen til. Derudover har vi berøringsangst omkring ordet disciplin i skolen og vi forbinder det med en mørk fortid. Jeg mener klart at det ikke er den sorte skole vi skal tilbage til, men det er nødvendigt med disciplin i sin almindelighed. Det vil være med til at udvikle elevers socialiseringsproces og ikke mindst læringsmæssige udfordringer. Disciplin skal ikke forstås som magt og i en militær forstand, men mere en ramme der er til for at guide eleverne i en bestemt retning. Netop den ramme kan hjælpe eleverne både fagligt men også socialt. De ved at de skal komme til tiden, så de får mest udbytte af undervisningen, de ved at man ikke bander og skaber negativ uro i klassen, da det kan skabe uvenskaber og slagsmål. Det er de klare rammer og regler der gør at de føler sig trygge. Jeg mener bestemt at respekt og disciplin kan være med til at skabe tryghed i klasserummet. 

Vi skal ikke tilbage til den sorte skole, hvor læreren altid har ret og hvor eleverne straffes fysisk, vi skal tilbage til respekten og fornye tanken omkring begreberne disciplin og respekt. Uro er et alt for stort problem i folkeskolen, og hvis vi ønsker at komme det til livs, må vi først og fremmest anvende nye strategier og forståelser. Ifølge professor i pædagogik Niels Egelund er straf en løsning på problemet, han mener at eleverne skal straffes, ved bortvisninger og eftersidninger. Dette er gammeldags disciplin der ikke hører hjemme i den moderne folkeskole. Det skal ikke være sådan at elever er bange for autoriteten og derfor disciplinerede. Disciplinen skal være baseret på forståelse og respekt. Eleverne skal have forståelse for hvorfor det ikke er okay at forstyrre de andre elever, og det ikke er fint at man kommer larmende forsent til timerne. Den forståelse skal læreren skabe ved den gode kommunikation og relation til eleverne, og ikke gennem en autoriter magt. Straf afføder på ingen måde respekt.

 

Hvis der ikke er den smule disciplin, vil eleverne gøre hvad der passer dem. Elever vil ikke have respekt for deres medmennesker og de vil have dårlige manerer. Dette er ikke den gode skole. Vi må finde en mellemvej hvor vi får skabt en positiv redefinering af begrebet disciplin, hvor det er respekt og ansvar for fælles mål der står øverst. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
315 andre er allerede tilmeldt