Debat

Det grænseløse arbejde - nu i faste rammer.......

Som den normale læser nok har opdaget er jeg sygemeldt og er i behandling - efter dagens samtale, vil jeg gerne uddybe lidt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

  • Før august 2014, glædede mange lærere sig over at det grænseløse arbejde stoppede - det er det ikke for mig. 
  •  
  • Jeg er i en af KL's mønsterkommuner, har især F/K i specialklasser og er vildt glad for mit job og mine elever. Jeg er endda også rigtig dygtig til mit arbejde og forstår at navigere i det særlige felt, som specialundervisning er - mine elever er også glade for mig.
  •  
  • Nu er jeg så i medicinsk behandling - også kaldet lykkepiller og går til terapeut'er - begge dele er virkelig godt og jeg sætter stor pris på at min skole og mønsterkommunen rent faktisk har den slags muligheder. 
  •  
  • Når det så er sagt, skal jeg putte 41 timer om ugen ind i mellem 06-17-skemaet (som forudsagt for 2 år siden ville aftalen om normale rettigheder give problemer), samtidigt har jeg 40 minutters transport hver vej - ganske normalt for en der er bosat i Østjylland, måske endda til den korte side. Det betyder, at min mulighed, som helt almindelig familiefar, der gerne vil se sine børn, skal aflevere og hente og som har en arbejdende hustru, der begynder det at stramme til med at placere timerne.
  •  
  • Jeg har på grund af mine klasser sådan set fin tid til mine timer og min "forberedelse" - jeg har bare ikke mulighed for at placere mit "ikke-grænseløse" arbejde, sådan at det rent faktisk fungerer - tværtimod er mit arbejde nu enormt meget rammesat.
  •  
  • Der er 41 timer, der skal placeres over 42 uger om året - punktum. Det forventes at jeg efter 6 timer med idræt, fysik & biologi kan sætte mig ned og forberede mig, det forventes at jeg kan være effektiv hver dag og hvert minut, det forventes at jeg strengt overholder tiden og helst skal indhente de timer jeg skylder - til gengæld må jeg ikke arbejde uden for de 55 timer, der er mulighed for i løbet af de 5 hverdage.
  •  
  • Hvor jeg samtidigt også gerne skal balancere et privatliv. Ja, det grænseløse arbejde er afskaffet - men med hvilke omkostninger?
  •  
  • Hvad koster det lærere, elever, undervisning og samfundet? Jeg har tidligere arbejdet andre steder - steder, hvor der blev arbejdet efter behov. Jeg har arbejdet 60 timer på 4 dage, for det var der behov for, så holdt jeg fri et par dage ugen efter og fiskede. 
  •  
  • Det kan man ikke i Folkeskolen. Som de fleste nok også har regnet ud, er jeg ikke så nem at putte i en boks, ramme eller bås - det er til gengæld godt for Folkeskolen - skal man gøre eleverne så dygtige som de kan blive, skal man have lærere, der kan ramme alle, som kan rumme 25+ forskellige i en klasse, som forstår hele tiden at navigere i kaos - kan man det, når man er sat i en 41 timers bås hver uge? 
  •  
  • Vi har fået et udefinerbart, nyt grænseløst arbejde, hvor man enten kan bukke under eller mikrostyre sit arbejde et helt år frem, helt uden mulighede for de uendelige ændringer, der sker i en helt normal skole - en skole, hvor man jo så vel at mærke har fået endnu flere fag/klasser/elever at forholde sig til og skulle lave ændringer til. Jeg kan altså ikke få det til at stå pænt. :-/ 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS