Blog
0   399

Gør understøttende uv til tolærertimer og få bedre inklusion

Abonner på nyt om Folkeskoleforældre i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Skoler og kommuner kan uden meromkostninger skabe bedre mulighed for inklusion ved at omlægge understøttende undervisning til to-lærertimer. Det bør undervisningsministeren opfordre til – særligt set i lyset af ny SFI-rapport.

En netop offentliggjort undersøgelse fra SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, viser, at seks ud af ti inkluderede elever i folkeskolen savner hjælp og støtte i den daglige undervisning. Undervisningsminister Christine Antorini finder heldigvis rapportens konklusion bekymrende og siger, at hun nu vil dykke ned i tallene bag rapporten og diskutere det med forligskredsen og Kommunernes Landsforening.

Det er vi i Folkeskoleforældre meget begejstrede for at høre, da vi ved flere lejligheder har påpeget problematikken og bedt både minister, Folketing og kommuner om at tage problematikken alvorligt. Folkeskoleforældres holdning er fortsat, at inkluderede børn SKAL have den støtte, de har behov for – for deres skyld, men også for resten af klassen. Og ministeren har ganske ret i, at én af måderne til støtte kan være ekstra brug af to-lærerordning. Dog er det ganske dyrt for skoler og kommuner og foregår således sjældent i praksis…

Artiklen fortsætter under banneret

Derfor er det helt oplagt, hvis Undervisningsministeren efter SFI-rapportens konklusion nu opfordrer skoler og kommuner til at gøre brug af skolereformens indbyggede og oplagte mulighed for to-lærerordninger. Vi har før foreslået det, og vi gør det gerne igen:

Uden meromkostninger kan kommunerne nemlig få to voksne i mange af klassernes faglige timer ved at konvertere understøttende undervisning til timer med to lærere/voksne i klassen. Hjemlen til dette findes i folkeskolelovens § 16 b, stk. 1. Det foregår ganske enkelt ved, at skolelederen ansøger kommunen om tilladelse, og at skolebestyrelsen udtaler sig om det, før tilladelse gives. Ordningen er primært tiltænkt indskolingen, men kan anvendes på andre klassetrin, hvis der er en særlig begrundelse. Og det må inklusion vel siges at være?

Det løser bestemt ikke alle udfordringer ved inklusion. Men det kunne være en start.Vi ser frem til ministerens offentlige opfordring!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.015 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen