Det usynlige tema

De gode, tætte samtaler om følelser kan opstå i alle fag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fakta

Undersøgelsen blev gennemført i Fyns, Storstrøms, Bornholms, Viborg og Århus Amter samt Frederiksberg Kommune og er samtidig en followup på den undersøgelse, kommunen gennemførte i 1989 med 2.307 unge.

'Ung 99 - en seksuel profil' udkommer i tre dele, men købes samlet.

Rapport 1: En beskrivelse.

Rapport 2: Seksualundervisningen og aids-kampagner.

Rapport 3: Viden, holdninger, sex og aids.

Den kan rekvireres via Frederiksberg Kommune, Forebyggelsessekretariatet, på telefon 3887 2121, lokal 3121, eller via e-mail: bjra01@frederiksberg.dk. Formidlingen af resultaterne sker også i samarbejde med www.lyst.dk, hvor læge Christian Graugaard er tilknyttet. Web-siderne er også beregnet til brug i undervisningen.

Lærer Charlotte Hindsgaul er nyuddannet og klasselærer for en 8. klasse på Fjordsgade Skole i Århus. Hun har gode erfaringer med at lade seksualundervisningen være en 'usynlig' del af andre fag, som Christian Graugaard foreslår.

'Jeg har netop ikke haft eleverne i 'seksualundervisning'. Men i dansk har vi diskuteret følelser og forelskelse ud fra nogle tekster om kærlighed, og i kristendom kommer vi ind på emner som etik og moral, ansvar og ensomhed', siger Charlotte Hindsgaul.

'Vi fik nogle gode, tætte samtaler, og det er en pædagogisk fordel - og meget vigtigt - at eleverne så at sige kommer til at tale 'gennem' noget andet. De synes, det er spændende, men de er samtidig søgende og usikre, så det kræver et trygt forum'.

'De to køn reagerer ikke helt ens. Pigerne er ikke bange for at vise, at det interesserer dem, men drengene har mere facade på, de griner og vil gerne være seje. De er i højere grad bange for at tabe ansigt. Men for begge køn er følelserne det helt centrale - og de er vigtigere end paratviden'.

'Man skal heller ikke glemme, at der er stor forskel på eleverne - nogle er meget umodne, mens andre ser ud og handler, som om de var 18 år'.

Charlotte Hindsgaul kan bekræfte undersøgelsens udsagn om de åbne hjem. Det ser ud, som om de mest synlige i timerne - når det gælder følelser - kommer fra et hjem, hvor man er vant til at tale personligt sammen.

Men at tale om følelser og seksualitet er ikke noget, man bare gør. Skal man sige pik og kusse? Og hvad med ens egen moral, holdninger og blufærdighed? Her bliver man alt for dårligt rustet på seminariet, hvor seksualundervisning ikke er obligatorisk.

'Vi havde kun to timer med en konsulent fra amtet, og selv om han var god, er det alt for lidt. Vi skal have nogle redskaber, og vi skal prøve at arbejde med vore egne grænser. Der burde være mindst 20 timer på seminariet', siger Charlotte Hindsgaul.jm