Samtale fremmer forståelsen

Det virker at tale med unge om seksualitet og følelser, mens kampagner og paratviden ikke ser ud til at gøre nogen forskel

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De unges seksuelle adfærd, viden og holdninger er blevet kortlagt. Med et grundlag på over 7.000 13-25-årige er 'Ung 99 - en seksuel profil' den hidtil største undersøgelse i Europa af sin art.

Tallene i rapporten er på nogle områder tankevækkende: En fjerdedel af de unge har stadig deres første samleje uden prævention. Påvirkningen fra forældre og venner overgår klart den fra skole og medier. Man kan ikke spore nogle forskelle i adfærden hos de unge, der har fået meget at vide i skolen, og de, der ikke har.

'Det er naturligvis ikke et argument for, at vi skal lade stå til og overlade det hele til forældre og kammerater. Det viser os derimod, at den personlige samtale og vejledning har en større gennemslagskraft end store 'anonyme' kampagner, når det kommer til de mere følsomme emner', siger Bjarne Rasmussen, aids-konsulent i Frederiksberg Kommune og ankermand på undersøgelsen.

'Det gælder om at skabe nogle former i og uden for skolen, der engagerer de unge og 'uddanner' dem til selv at være gode samtalepartnere. Det ser nemlig ud, som om forældrenes rolle er faldende til fordel for vennernes og venindernes. Påvirkningen og kommunikationen sker altså mere og mere inden for de unges egne cirkler'.

'Derfor må vi give dem en handlekompetence, der sætter dem i stand til at tale med andre om seksualitet og følelser', siger Bjarne Rasmusssen.

Alle med kønsbehåring

Læge Christian Graugaard har haft lejlighed til at studere materialet og sammenligne det med data fra 1989. Det giver ham anledning til at rette et kritisk søgelys mod de voksne.

'Det bekræfter, at alle vi professionelle - herunder lærerne i folkeskolen - er for dårlige til at give de unge et godt grundlag for deres seksuelle udvikling. Endnu en gang kan man konstatere, at seksualundervisning er for lavt prioriteret. Den skal sættes på skemaet på seminariet som et selvstændigt, obligatorisk fag og ikke blot kunne vælges som ét blandt mange perifere 'lavstatusfag'', siger Christian Graugaard.

'Der eksisterer en myte om, at alle mennesker med kønsbehåring kan undervise i seksualitet. Det svarer til, at alle, der taler dansk, skulle kunne undervise i faget dansk, hvilket naturligvis er det rene sludder'.

Undersøgelsen peger også på, at man især skal tage hensyn til to udsatte grupper: Indvandrerne - og drengene. Indvandrere af begge køn har kulturelt set nogle større udfordringer i puberteten, og de danske drenge har det samme problem som for ti år siden:

'Pigerne har en lang tradition for at snakke med deres veninder og mødre, mens drengene har et langt dårligere netværk, når det gælder udveksling af følelser. Derfor må vi passe på ikke at tabe dem i vores pædagogiske indsats. Også drenge har behov for at sætte sex på dagsordenen, når de snakker sammen - men deres tempo og stil er anderledes end pigernes'.

For upersonligt

'Når den personlige samtale med forældre og venner ifølge undersøgelsen har en positiv indflydelse, mens seksualundervisningen nærmest fremstår som en neutral faktor, er der for mig ingen tvivl om, at seksualundervisningen simpelthen er for upersonlig, for klinisk'.

'Læreren skal naturligvis ikke undervise eleverne enkeltvis, men undervisningen må alligevel være differentieret og nuanceret. Og igen: Det er ikke paratviden, de mangler, men holdninger og handlekompetence. De er trætte af kondomer, menstruationscyklus og kønssygdomme'.

Christian Graugaard mener ikke, at seksualundervisning kun skal varetages af lærerne i biologi eller dansk. Det kan og bør 'listes' ind i alle fag, selv matematik, formning og musik.

'Ved at gøre det på den måde siger man ikke, at 'nu skal vi have seksualundervisning'. Men ved at tage et emne som fri abort op i historie eller regne på udviklingen i hiv-tilfælde i matematik får man dem faktisk til at diskutere sig selv på en tilsyneladende upersonlig og ufarlig måde'.

Mere sex på seminariet

Både i og uden for lærerkredse efterlyses en højere prioritering af seksualundervisning i læreruddannelsen. Frederiksberg Seminarium har gennem tre år haft et frivilligt tilbud om 28 lektioner i seksualundervisning, sat i gang på initiativ af Forebyggelsessekretariatet i kommunen.

'Kurset handler ikke om paratviden, men tager udgangspunkt i de studerendes egne erfaringer. De lærer at finde deres egne grænser, de lærer noget om formidlingsmetoder i relation til seksualitet, og de skal også igennem en praktisk formidlingsopgave', siger Bjarne Rasmussen, aids-konsulent i Frederiksberg Kommune.

'Jeg tror, det er den rigtige vej. Ganske vist er der seksualundervisning som tilbud på lærernes efteruddannelse, men der er i praksis ingen, der tilmelder sig. Det prioriteres ikke blandt lærerne'.

Men er det realistisk, at seksualundervisning bliver et obligatorisk fag på seminarierne? I Undervisningsministeriet sorterer læreruddannelsen under specialkonsulent Gerhard Jaspersen:

'Vi har mange ønsker om mere uddannelse inden for praktiske, musiske og internationale fag. Der kommer også henvendelser om højere prioritering af for eksempel lejrskoler og skole-hjemsamarbejdet. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at tilgodese disse ønsker uden enten at forlænge uddannelsen eller tage timer fra andre fag på seminarierne', siger Gerhard Jaspersen.

'Det er naturligvis et politisk valg, men jeg tror ikke, det er realistisk at få udvidet læreruddannelsen for at opprioritere seksualundervisningen. Jeg kunne bedre forestille mig, at man opmuntrede nogle lærere til at efteruddanne sig, så de kunne 'coache' deres kolleger på skolen - eventuelt mod et mindre løntillæg, hvis der bliver mulighed for det via det nye lønsystem'.-Jesper Madsen er freelancejournalist