Debat

Hetz ser ud til at slutte

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Evalueringsinstitut er blevet vedtaget i Folketinget. I bemærkningerne til forslaget siges det udtrykkeligt, at første fase af evalueringerne skal omfatte folkeskolen. Det fremgår også, at første fase i år 2000 må baseres på frivillig medvirken, da aftalen om 'Folkeskolen år 2000' binder parterne, således at første fase først fuldt og helt kan iværksættes år 2001.

Det er noget af en kovending, der er foretaget. Ole Vig Jensen var en af de sidste personer, der erkendte, at Danmark havde et problem med hensyn til danskundervisningen. Da der seks år efter læsekatastrofen i 1991 langt om længe blev taget et initiativ, blev det F-2000.

Det innovative i loven er et løfte om, at evalueringernes anbefalinger og konklusioner fremstår som reelt uafhængige af særinteresser. Det er en nyhed. Den danske læsedebat har været forplumret, fordi IEA-målemetoden (international læseundersøgelse) på skolefaget dansk er blevet sammenblandet med PPR-kontorernes (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) brug af de kommercielle produkter fra Dansk Psykologisk Forlag. Datapræsentationen i IEA-målemetoden er matematisk korrekt (i den engelsksprogede rapport). Datapræsentationen i PPR-'målemetoderne' er matematisk helt utilstedelig.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Den pædagogiske debat i Ole Vig Jensens tid blev forplumret, fordi evaluatorerne havde travlt med at sende pressemeddelelser til massemedierne om undersøgelser, hvor rapporten overhovedet ikke var offentligt tilgængelig. Det gav fri bane for lærerhetz, mens lærerprofessionen intet kunne foretage sig, fordi undersøgelserne netop var hemmelige, så længe massemedierne gad skrive om 'undersøgelsen'. Det var kronede dage for agurketidsforskning.

Det ser ud til med den nye lov, at lærerprofessionen kan håbe på, at lærerhetzen er ved at finde sin afslutning. Det ser ud til, at vi kan håbe på, evalueringsmetoder skal være sagkyndige: at numerisk datapræsentation skal foregå i overensstemmelse med matematikkens principper, at formulerede teorier skal underbygges af resultater ved gentagne eksperimenter eller ved observationer, og at rapporter skal være offentligt tilgængelige, så de kan udsættes for sagkyndig kritik.

25 års lærerhetz ser ud til at finde sin afslutning. Det var 25 år for meget.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte

Powered by Labrador CMS