Debat

Utilsigtede hændelser i folkeskolen

En vidtgående whistleblowerordning - Når politikerne tøver, bør fagforeningen handle.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I november 2014 præsenterede hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening 5 politiske fokusområder:

1: Fastholde og styrke sammenholdet blandt medlemmerne

2: Få politikerne til at tage ansvar for, at skolerne kan lykkes med opgaven

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

3: Konkrete forbedringer af lærernes arbejdssituation

4: Forsvare lærernes ytringsfrihed

5: Sikre tillidsvalgtes vilkår.

I OK15 er flere af fokusområderne understreget i afsnittet om arbejdstid. Her betones kvalitet og ledelsesansvaret: at det skolelederens opgave at sikre, at lærerne kan leve op til folkeskoleloven med særligt fokus på evaluering, forberedelse og planlægning, som sikrer udfordringer for alle elever.

Men tvivlen gnaver. Usikkert spørges: "Vil ordene få magt til at ansvarliggøre politikerne og lederne eller vil de (for)blive tomme?!"

Jeg er overbevist om, at en af forudsætningerne, for at dette lykkes, er, at vi i fagforeningen og på arbejdspladsen erobrer ordene og sammen skaber et sprog til at italesætte konsekvenserne af politiske prioriteringer i vores hverdag. Til dette formål har vi brug for nye ord og begreber og her kan vi med fordel lade os inspirere:

Utilsigtede hændelserI sundhedsvæsnet findes begrebet utilsigtede hændelse. En utilsigtet hændelse medførte skade eller risiko for skade, som ikke skyldes patientens sygdom. Hændelsen er utilsigtet, fordi det ikke var intentionelt:

Et eksempel er en patient, der får for stor dosis medicin på grund af en regnefejl. Alt efter, hvad det er for en slags medicin, og hvor robust patienten er, vil han/hun blive skadet eller være i risiko for skade. Hændelsen er utilsigtet, fordi personalet ikke med vilje regnede forkert, men fordi sikkerhedssystemet ikke var stærkt nok.

Ikke overraskende er der påvist sammenhæng mellem sygeplejerskers arbejdsforhold og utilsigtede hændelser; overarbejde, lav medarbejderindflydelse, og brug af vikarer øger antallet af utilsigtede hændelser. Tilsvarende har en højere bemanding af sygeplejersker betydet færre fejl. 

ElevsikkerhedKunne vi arbejde fagpolitisk med et sådant begreb, kunne vi i folkeskolen tale om utilsigtede konsekvenser af manglende prioriteringer af ressourcer til folkeskolen?!

  • Når børn bliver frustrerede, voldelige eller aggressive grundet manglende tid eller mulighed for udvikling af pædagogisk praksis 
  • Når læreren ikke er (vel)forberedt, grundet for mange opgaver
  • Når læreren ikke kan nå at vejlede eleverne
  • Når børn, der skal inkluderes, blot opbevares.
  • Når eleverne ikke kan få tilstrækkelig feedback på fx skriftlige opgaver, fordi læreren ikke har tid til det.
  • Når lærerne skal læse vikartimer istedet for at løse deres opgaver.
  • Når skoledagen er blevet længere, men ikke mere varieret

Ja, når der sker kvalitetsforringelser!

Rapporteringssystemet til utilsigtede hændelser skal styrke patientsikkerheden. På samme måde vil et rapporteringssystem til utilsigtede konsekvenser i folkeskolen understøtte elevernes sikkerhed både fysisk, fagligt og personligt.

Jeg anerkender, at bureaukratiet og individualiseringen kan fjerne motivationen for at påtale konsekvenserne. Men brugt på den rigtige måde, kan det styrke både solidariteten og arbejdsmiljøet. Assisterende afdelingssygeplejerske på Herlev Hospital Sarah Lundstrøm udtaler følgende: 

"...det handler ikke om, hvem der har lavet fejlene, men at få skabt en kollektiv fornemmelse af, hvor tingene kan gå galt, så alle kan lære af det,...Det afgørende er at have et miljø, hvor man kan sige, man har lavet en fejl uden at blive dømt som en dårlig sygeplejerske.”

Lærernes ytringsfrihedI en tid, hvor flere læreres ytringsfrihed er blevet knægtet og hvor offentlige ansatte ikke tør bruge ytringsfriheden i angst for konsekvenserne, er der af demokratiske og kvalitetsmæssige hensyn således brug for, at fagforeningen udvikler en sådan whistleblowerordning.

http://patientsikkerhed.dk/viden-og-fakta/begreber-og-ord.aspx

http://www.dpsd.dk/Dokumentliste/Hvad%20er%20en%20utilsigtet%20haendelse.aspx

http://www.dsr.dk/Arbejdsmiljø/Sider/Kvalitet%20og%20arbejdsmiljø/Færre-utilsigtede-hændelser,-når-der-er-et-godt-arbejdsmiljø.aspx

http://www.dsr.dk/Sygeplejersken/Sider/SY-2015-02-16-1-aabn-munden-og-undgaa-fejl.aspx

folkeskolen.dk/552196/fem-nye-indsatsomraader-saadan-vil-dlf-vaere-der-for-dig

http://www.thomasaastruproemer.dk/ny-agedrup-sag-i-aalborg.html

http://www.altinget.dk/artikel/professor-regeringen-toever-med-at-beskytte-offentligt-ansattes-ytringsfrihed