Christian den 4. tager imod

Forladt, fordrukken og falleret tog renæssancekongen mod en københavnsk 6. klasse på Rosenborg. De fik en anderledes formidling af historiekanonens 10. punkt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Pænt swag tjener, alligevel" siger en af drengene i bagtroppen på vejen over mod Rosenborg. Det er alle ikke enige i og en længere diskussion om kammertjenerens pludderbukser bryder ud. En mener at det er en god ide at have en tjener, der ser fjollet ud, for så ser man selv bedre ud - i sammenligning, altså.

6.U fra Øster Farimagsgade Skole er på vej i audiens hos kong Christian den 4. Eleverne har arbejdet en del med Christian den 4. i efterårets historieundervisning, fortæller deres historielærer Rasmus Thagesen, så det er noget nær perfekt at de nu kan komme ind og se forestillingen "Audiens" på Rosenborg Slot.

"Det kan være svært at komme ind i historien gennem bøger" siger Rasmus Thagesen. "Med den her form for formidling kan de bedre mærke faget. Jeg er sikker på at de vil komme til at huske flere ting om Christian den 4."

 

Den fordrukne konge

Kammertjeneren leder os ind i Rosenborg Slots kølige mørke, hvor kongen sidder i Vinterstuen og sover med højre hånd hvilende på en kanonkugle. Året er 1629, får vi at vide, og vi stiller os op skulder ved skulder i en halvcirkel og bliver instrueret i at bukke og neje. Eleverne fniser lavt, men kongen sover videre. Så tager vi plads ved bordet og kammertjeneren vækker forsigtigt den sovende konge. Som ikke virker synderlig begejstret for vores besøg. Det hjælper dog noget på humøret, da han med rystende hånd har indtaget et glas øl. Så får han overskud til at spørge til vores navne og fortælle om sin store, nu tabte, kærlighed til Kirsten. Og om sin gode sædkvalitet.

"24 børn med fem forskellige kvinder" råber han. "De her kronjuveler fejler ikke noget". Og 6. U kigger sidelæns på hinanden og fniser igen.

 

At huske med kroppen

"Audiens" er en anderledes form for historieformidling. I stedet for en traditionel rundvisning på Rosenborg, har museet valgt at lade to skuespillere lave en totalteaterforestilling. Tanken bag er, at vi ikke kun lærer med hjernen, men at vi husker med hele kroppen. Derfor er formidlingen både en kunstnerisk og dramatisk oplevelse, der skal give publikum et indtryk af mennesket Christian den 4.

6.u fra Øster Farimagsgade skole er i tre kvarter vidne til den aldrende, forladte og fallerede Christian den 4.s stadig mere desperate forsøg på at holde sammen på resterne af sin værdighed. Et umuligt projekt, ikke kun fordi kongen flere gange haster ud af audienssalen med ordene "Nu skal jeg på lokum". Det er mindst lige så meget fordi kammertjeneren  insisterer på at fortælle sandheden om både den forsvundne kærlighed, de militære fiaskoer og den økonomiske ruin. Selv om kongen helst ikke vil tale om andet end sine få og små succeser. Helt galt går det, da han vil have bragt sin pantsatte kongekrone. Kammertjeneren fortæller at det ikke kan lade sig gøre, men at han vil hente noget andet.

"Måske er det sådan en papkrone fra Burger King" hvisker en elev til sin sidemand. Og det er ikke helt forkert, for tjeneren kommer tilbage med et træsværd, som kong Christian modstræbende bruger til en ensom genopførsel af sin kroningsceremoni.

 

Farvel, Krede

Til sidst vil kongen ud i den friske luft, og 6. U følger med. På trappen foran slottet fortæller han kort om sine store bygningsprojekter, inden han bryder sammen, undskylder sig og halvvejs vælter ind igen, mens han støtter sig til alt, der står nogenlunde fast.

Klassen vinker: "Farvel, Krede", råber en. Forestillingen er slut og nu skal eleverne en tur i slottets kælder og se kronjuvelerne. Altså dem af guld og ædelstene.

"Jeg troede det var sådan et almindeligt teater, men det var ligesom at være der selv", siger en elev på vejen overfor at hente taskerne i garderoben.

Audiens er produceret af Teater Nocando. Forestillingen spiller på Rosenborg Slot frem til 2. maj 2015. For yderligere information kontakt Teater Nocando via christian@nocando.dk eller på telefonnr. 2685 0067.