Anmeldelse Matematik indskoling
0   657

Matematiksystem i en ny Fælles Mål-kontekst

Den opdaterede udgave af et velkendt system har lige fra start fokus på de forenklede Fælles Mål og lægger således - med et forholdsvis traditionelt indhold - stor vægt på begyndermatematikkens læringsmål.

KonteXt+

Fakta


Titel
KonteXt+

Forfatter
Helle Nicola Jensen, Bent Lindhardt, Marie Teglhus Møller, Rikke Saron Dalsgaard, Michael Poulsen

Pris
1.375

Sider
110

Type
Lærervejledning/Web 1a

Forlag
Alinea


Pris
1.375

Sider
94

Type
Lærervejledning/Web 1b


Pris
67,50

Sider
72

Type
Elevbog/Web 1a


Pris
67,50

Sider
72

Type
Elevbog/Web 1b

Dette forholdsvis nye matematiksystem har vist vundet indpas mange steder – og lanceringen af de forenklede Fælles Mål synes at være en oplagt mulighed for at justere og tilpasse "KonteXt" hertil, samtidig med at en generel erfaringsbaseret opdatering finder sted.

Artiklen fortsætter under banneret

Det nye "KonteXt+" består for 1. klasses vedkommende af elevbøgerne 1a og 1b med tilhørende webmaterialer. Alternativt kan en såkaldt flexbog anvendes: en samlet, digital udgave af elevbog og webdel. Tavlebogen rummer pdf-udgaver af samtlige sider i elevbogen til brug for det fælles arbejde på klassen. Ved køb af de tilhørende lærervejledninger får man yderligere adgang til den digitale kopimappe, der med sit indhold af arbejdsark er en, som det formuleres, ”nødvendig del af lærebogssystemet”. Endelig hører der til systemet et skrivehæfte med motoriske øvelser og øvelser i talskrivning. Ganske sympatisk, men egentlig også overraskende, når der i den anden ende af skalaen altså tilbydes en flexbog, hvor eleverne arbejder direkte på skærmen uden kladdehæfter.

De behandlede matematiske emner er der intet usædvanligt i. Også den førsteklasse, der får et ekstra plus med "KonteXt", skal arbejde med tal, figurer, plus/minus, mønstre og måling. Det, der adskiller systemet fra andre udgivelser, er udgangspunktet i Realistic Mathematic Education – hvortil altså nu kommer tilpasningen til de forenklede Fælles Mål, der foranlediger forfatterne til at tage ord som ”læringsmål”, ”målstyring” og ”målopfyldelse” i munden.

En velment advarsel: Lærervejledningerne 1a og 1b er adskilligt tykkere end de tilhørende og meget indbydende elevbøger. Det er de af en årsag: Hvis din klasse skal have fuldt udbytte af herlighederne, så skal du som matematiklærer via selvsamme vejledninger nemlig sætte dig grundigt ind i læringshjulet som bagvedliggende princip for elevbøgernes opbygning. Desuden skal du forholde dig til ”de praktiske, faglige og pædagogiske problemstillinger, som ligger bag systemet” og fra time til time gå i dybden med den grundige side til side-vejledning. Med andre ord: Slut med ”bare” at lade eleverne farve og tegne og regne derudad - med eller uden supplerende arbejdsark.

Der er sådan set ikke noget, der er for sjov, når der styres hen mod evaluerbare mål. Men det behøver eleverne jo ikke at opdage.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.032 andre er allerede tilmeldt