Anmeldelse Pædagogik
0   229

Al udvikling sker gennem nærende relationer

Værktøjspræget bog, som via spændende praksiseksempler konkretiserer relationspsykologien og dens ændringspotentialer. Lærerne svinger taktstokken.

Fortællinger om relationspsykologi - i praksis

Fakta


Titel
Fortællinger om relationspsykologi - i praksis

Forfatter
Jørgen Rønsholdt, Annette Groot, Finn Godrim, Else Marie Bech

Pris
373,75

Sider
179

Forlag
Dafolo

Bogen er en fortsættelse af Institut for Relationspsykologis første spændende bog "Relationspsykologi i praksis" (2013), der udfoldede det teoretiske grundlag for arbejdsmodellen RARRT, som står for: Relation, Anerkendelse, Resursefokus og Reflekteret Teori.

Artiklen fortsætter under banneret

I foreliggende udgave forsøger man at udvide/konkretisere/handlegøre teoriskelettet gennem flotte, konstruerede praksiseksempler inden for hver af de nævnte fem områder. Mange af eksemplerne foregår i skolevirkeligheden og har derved stor relevans for lærergerningen og konfliktløsning på forskellige niveauer.

Det fælles lærermøde, efter at man har foretaget kollegaobservationer i parallelklassen – hvor man får fokus på en pige, der konstant afviser voksenkontakt, uden at nogen af de voksne via acceptadfærd trænger ind til årsagen til relationsmønsteret. Den usikre nørd i gymnasiet, som møder en resursefokuseret studievejleder – der får ændret ham til den kloge, humoristiske nørd, som derved får en konstruktiv position i klassen. Skolelederen, der via samtaler med psykolog refleksivt må erkende, at hans skråsikre facadeadfærd over for lærergruppen skaber intens modstand, og at stemningen på skolen ændrer sig radikalt, da han tør begynde at vise sin usikkerhed i forhold til alle de forandringer, som presses ned over skolehverdagen. De øvrige praksiseksempler er også alle værktøjsmæssigt relevante i forhold til at arbejde med mennesker og udvikling.

Som læser går man desværre lidt død i bogen, fordi de fem grundprincipper gentages igen og igen uden rigtigt at sættes i spil i forhold til tidens øvrige udbud af teorikonstruktioner: tilknytningsteori, empowerment, resilience (robusthed), flow, adaption/tilpasning, mestring  – men også fordi kapitlerne er bygget op over samme lidt overpædagogiske skabelon. Gentagelser fremmer forståelse, men også kedsomhed.

Man kunne ønske sig, at konteksten/samfundet/multikulturen var bedre udfoldet. Det er jo den, der sætter de overordnede rammer for relationerne.

Når det er sagt, er det en flot bog med store praksisændrende potentialer, som alle lærere ville have konstruktivt udbytte af at sætte sig ind i.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ