Anmeldelse Pædagogik
0   339

Helhedssyn og forklaring

Hvis man som lærer vil forklare, hvad man gør, kommer man ikke uden om at gøre det ved hjælp af en teori

Helhedssyn og forklaring

Fakta


Titel
Helhedssyn og forklaring

Forfatter
Morten Ejrnæs, Jens Guldager

Pris
269 kroner

Sider
240 sider

Type
Bog

Forlag
Akademisk Forlag

"Når teorier og forklaringer skal anvendes i forhold til en situation i virkeligheden, er der altid en konkret kontekst, der modificerer den tendens, prognose eller risiko, der kan forudsiges ud fra teorien". Med andre ord: Man bliver aldrig færdig med at undersøge.

Artiklen fortsætter under banneret

Teorier knytter sig til fænomener i livet, og man kan betragte teori som forenklede og abstrakte udsagn om sammenhængen mellem fænomenerne. Hver teori er så at sige en bid af praksis, en model af virkeligheden, som forfatterne her formulerer på et højt alment abstraktionsniveau

Bogen kommer grundigt omkring de forskellige forklaringstyper, som praktikeren kan gøre brug af: Enkle, sammensatte, funktionalistiske, strukturelle eller intentionelle/formålsbestemte forklaringer. Forfatterne har ingen opskrift, og de giver ikke absolutte kriterier for, hvilke forklaringsmåder/typer der er de rette eller relevante. De opfordrer til selvstændig analyse: Det afhænger af det givne fænomen . og må derfor altså afprøves logisk, teoretisk, empirisk/erfaringsmæssigt.

Det socialkonstruktivistiske perspektiv er gængs i pædagogiske sammenhænge i dag, og forfatterne advarer mod at ende i en slags relativistisk ligegyldighed, men stedet for, som Niels Bohr, have objektivitetsidealer, "der ikke er absolut forstået som et endeligt sandhedskriterium, hvorfor vores objektive viden altid må være foreløbig og afhængig af de anvendte begreber, undersøgelsesmetoder". Sagt med andre ord: Læreren, pædagogen, sygeplejersken, eller hvem den professionelle nu er, må kunne redegøre for sin viden og den måde, hendes viden er fremkommet på, og så i øvrigt stille den til rådighed for den evige faglige diskurs.

Bogen har et fyldigt afsnit om at analysere på flere niveauer. Det er ikke lettilgængeligt stof, men forfatterne letter læserens forståelse gennem gode eksempler.

I vores daglige arbejde skal vi kunne handle, og det forudsætter, at vi bliver bedre til at gribe og begribe, hvad der sker omkring os. Det er derfor, forfatterne vurderer, at det er nødvendigt at bruge risikoanalysen til såvel deskriptive som forklarende undersøgelser, hvor man også kan afdække de underliggende produktive og sammenhængende mønstre.

Bogens samfundsvidenskabelige afsæt farver dens ambition om at give inspiration til at beskrive, forstå og forklare - og gøre det gennem metodologisk-analytiske, bevidste valg, og forfatterne argumenterer godt for deres valg.

Jeg vil anbefale bogen til lærere, som ønsker udfordring til deres egen videnskabsteoretiske tilgang til arbejdet, undervisningen. Som professionel aktør i en pædagogisk sammenhæng er det vores intention at skabe forandring: Eleverne skal lære og dannes i samspil med andre mennesker. Viden om præmisserne for ens pædagogiske set-up og egen forforståelse af eleverne er udgangspunktet for, at man kan træffe relevante valg.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
121 andre er allerede tilmeldt
Netværk for lærerstuderende

Vidste du, at du lige nu læser på et af Folkeskolens nye faglige netværk Lærerstuderende?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.