Debat
2   422

Hvad står du for, når du står over for andre?

Invitation til at deltage i et netværk, hvor der tales om visioner for skolen og dens dannelse af unge. Dialogen ligger ikke op til afgørelse af didaktiske stridigheder, men om de menneskelige kvaliteter, som skolen er med til at danne.

På vegne af gruppen “visioner for skolen”.

Søren Baltzer Rasmussen og Jesper Luther

Det startede som en hvisken på Twitter… “Hvor er værdierne henne”?

Denne hvisken blev til en undren, en dialog samt debat, men uden endegyldige svar. På grund af dette satte en gruppe hinanden i stævne for at komme tættere på kernen. Hvis og når man skal tale om visioner på vegne af sig selv og andre mennesker, så danner Christiansborg perfekte rammer. Her er der højt til loftet og plads til at drømme. For visioner kan på mange måder minde om drømme. Det er ikke alle, som går i opfyldelse, men dette betyder ikke, at vi ikke skal drømme. Tværtimod, måske skulle vi begynde at have flere drømme og visioner i uddannelsessystemet, hvor dannelse er blevet DJØF’iseret.

Artiklen fortsætter under banneret

”Lærer vi værdier, eller oplever vi dem?”

Har der været så meget fokus på at dokumentere, måle og veje undervisningens effekt, at vi har glemt det menneskelige indhold? Siden hvornår er uddannelse blive til en konkurrence?

Enhver, der arbejder med mennesker, vil komme i en situation, hvor etiske og eksistentielle overvejelser bliver nødvendige. Dette gælder ikke kun i forhold til at fortolke egne professionsidealer, retningslinier eller love på område.

Det gælder heller ikke kun, når politikere, ledere eller undervisere vurderer, hvad der er deres fælles værdigrundlag og pædagogiske udgangspunkt.

Sidst og ikke mindst er den etiske og eksistentielle dimension i undervisningen ikke kun knyttet til de lærere, som har eleverne mest, men til enhver, som indgår i et læringsfællesskab.

“Tvinge et menneske til en mening, en overbevisning, en tro, det kan jeg i al evighed ikke; men ét kan jeg… Jeg kan tvinge ham til at blive opmærksom”. Søren Kirkegaard

Forestil dig en lærer, som står ved en havelåge, og styrer elevernes færden ind og ud af haven - uden at det er gået op for læreren, at hegnet er væltet og eleverne frit kan bevæge sig rundt, som det passer dem. Underviserens tid som portvagt for læring er ovre. Det er blevet vanskeligere for underviseren at facilitere læring i haven, når alle løber frit rundt.

Dette var vores ground zero, en erkendelse af at værdier og visioner er af essentiel karakter for et menneske, men vejen dertil kan ikke længere findes, da hegnet er væltet.

Første runde af visioner for skolen.

Vi talte om, at det kunne være en fordel, hvis man kunne komme mere præcist ind på den enkeltes skoles menneskelige værdier. Når dette er fastlagt, så opstår behovet for en  operationalisering af værdierne og vejen til disse. Vi mener, at dette vil styrke elevernes menneskelige dannelse.

I anden runde var det blevet tydeligt for os, at vi kun var begyndt at kradse i overfladen. Det centrale spørgsmål var: Hvordan får vi påbegyndt arbejdet med at skabe og arbejde for visioner i skolen?

Fokus i denne sektion var at komme med praktiske tilgange til at have og udvikle visioner for skolen. Vi ønskede at skabe en start, en knagerække, hvor man så småt kunne begynde at hænge sin(e) visioner på.

Hvis du er blevet nysgerrig på samtalens veje, så kan du læse referatet her: Google Docs.

“Vi skal blive bedre til at italesætte værdier & visioner, samt til respektfuldt og nysgerrigt at debattere disse ting”

I forhold til selve dagen, så kan vi kun sige, at det at deltage i et fællesskab, hvor man tør præsentere sine drømme og værdier, hvor folk lytter nysgerrigt lytter til andre er et priviligium, der skal være plads til i skolen. Hvis dette priviligium ikke er tilstede i skolen, hvorfor så underviser?

Hvis du er klar til at dele dine visioner, sætte dine værdier til undersøgelse, så kom med os på på Twitter #visionfs eller på Facebook: Visioner for skolen.  

Alle kan deltage, og vi efterlyser mangfoldighed, men man deltager som sig selv og ikke som repræsentant for fx en bestemt politisk eller økonomisk dagsorden. Hver af os har selvfølgelig vores særlige interesser og mål, og det er fint – men man deltager ene og alene, fordi man ønsker at bidrage til målet om en mere visionær og inkluderende debat.

Vi håber, at du vil deltage i at skabe en dialog omkring dannelse af visioner og deres tilblivelse i undervisningen.

Tak for opmærksomheden

Søren & Jesper


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ