Skolerådet vil afskaffe dispensation i læreruddannelsen

Læreruddannelsen skal styrkes, og det gør man ikke ved at lade studerende uden de rette kompetencer starte på linjefagene, mener Skolerådets formandsskab. De vil have dispensationerne fjernet og anbefaler samtidig en økonomisk indsprøjtning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolerådets formandskab erkender, at det er en udfordring på en gang at sikre kvaliteten i læreruddannelsen og samtidig få flere til at gennemføre læreruddannelsen. Ikke desto mindre lyder anbefalingen, at man skal fjerne muligheden for at få dispensation fra optagelseskravene på studiet og linjefagene.

"Vi er meget bekymrede for den udvikling der er på læreruddannelsen lige nu. Det skyldes ikke, at der ikke er mange gode tiltag. Men der er et stigende andel der kommer ind uden at have de nødvendige kvalifikationer. Det betyder stort frafald og dermed dårligt studiemiljø", siger formand Jørgen Søndergaard.

Han mener, at dispensationerne sender et signal om, at 'lærer, det kan man altid blive'.

"Lærer er bestemt ikke noget, man altid kan blive. Det er vigtigt at sige, at det et både vigtigt og spændende job, men også et krævende job, så det er ikke for hvem som helst".

Jørgen Søndergaard er klar over, at der er for få til hvert linjefag, hvis man skal følge kravene, men han mener, at vejen på lang sigt er at øge kvaliteten og dermed uddannelsens tiltrækningskraft.

Formanden for professionshøjskolernes rektorforsamling Laust Joen Jakobsen kan godt forstå, at man gerne vil fjerne muligheden for dispensation, for han mener, at det er den rigtige vej at gå efter kvalitet for at opnå kvantitet.

Flere midler til forskning og udvikling

Formandsskabet mener, at der er behov for en styrkelse af forskning og udviklingsindsatsen i læreruddannelsen.

"Vi anbefaler, at ministeren laver forsøgsuddannelser, hvor man kobler forskning og læreruddannelsen sammen, og hvor man prøver samarbejde med universiteter og professionshøjskoler sammen".

For at sikre forskning en tydeligere plads i uddannelsen, peger formandsskabet på, at forskere kan undervise på læreruddannelsen og kvalitetssikre pensen, og at der skal ske en systematisk efteruddannelse af de øvrige undervisere.

Forsøgsordninger falder også i god jord hos formanden for rektorforsamlingen.

"Vi har på mange måder en rigtig god læreruddannelse, der er tænkt mange fornuftige tanker. Men alle erkender, at den erkender en række systemfejl. Så jeg synes, det vil være rigtig fint at åbne op for forsøg", siger Laust Joen Jakobsen.

At bringe forskere ind i uddannelsen og give en systematisk efteruddannelse af underviserne er han også enig i, men han har svært ved at se, at det er noget nyt.

"Det er formuleret ud fra, at der ikke er forskere involveret i læreruddannelsen. Det er ikke rigtigt, vi har allerede ph.d'er i læreruddannelsen. Og der foregår også i aller højeste grad en systematisk efteruddannelse af underviserne", siger Laust Joen Jakobsen til folkeskolen.dk